KudoZ home » English to Swedish » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

Set the scene

Swedish translation: förbereda


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Set the scene
Swedish translation:förbereda
Entered by: Robert Block

18:21 Nov 10, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: Set the scene
Set the scene – ensure the person is ready for the feedback.
Texten handlar om hur man ger anställda feedback. Jag tror att set the scene handlar om att man ska se till att platsen och tidpunkten är lämplig för att ge feedback, men kommer inte på något bra uttryck.
Lena Björkqvist
Finland
förbereda
Explanation:
Jag tror att det är så enkelt.. Man helt enkelt förbereder personen för samtalet.
Selected response from:

Robert Block
Thailand
Grading comment
Tack så mycket för svaret.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1förbereda
Robert Block
4bestäm plats och tidpunkt
IAnita
4genomgång
Markus Wahlgren
4underbyggaLena Matzdotter
3bereda grunden
Leif Henriksen


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
set the scene
bereda grunden


Explanation:
Skulle dette kunne hjelpe?

Leif Henriksen
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
set the scene
underbygga


Explanation:
Om det passar in i resten av meningen

Lena Matzdotter
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
set the scene
genomgång


Explanation:
Att förbereda eller gå igenom vad som kommer att ske. I det här fallet troligen förbereda den anställde för vad chefen kommer att ta upp i feedback-samtalet.


    Reference: http://idioms.thefreedictionary.com/set+the+scene
Markus Wahlgren
Sweden
Native speaker of: Swedish

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
set the scene
förbereda


Explanation:
Jag tror att det är så enkelt.. Man helt enkelt förbereder personen för samtalet.

Robert Block
Thailand
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack så mycket för svaret.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Renassans LS
1 day3 hrs

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
set the scene
bestäm plats och tidpunkt


Explanation:
Som Lena själv föreslår: bestäm plats och tidpunkt för samtalet i god tid så att den anställde är förberedd.

IAnita
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 2