KudoZ home » English to Swedish » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

cooptar

Swedish translation: adjungera; ta över; välja in; utse


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cooptar
Swedish translation:adjungera; ta över; välja in; utse

10:40 Apr 1, 2004
English to Swedish translations [Non-PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: cooptar
cooptar is also used in spanish. but i can´t find the swedish equivalent. i have encountered it speaking of politics: ?cuánto cooptaron los partidos la independencia de las trabajadas?... is the phrase in spanish
marcus hansson
adjungera; ta över; välja in; utse
Explanation:
Den engelska formen bör vara "coopt" eller "co-opt" - "-ar"-ändelsen hör till spanska.

Norstedts:
co-opt:
1. välja in [on to - i]; adjungera [she was co-opted onto the board]
2. absorbera, uppta
3. utnämna
4. amer. ta över (verksamhet o dyl.)

En-Sv affärsekonomiskt lexikon:

coopt

ta över (verksamhet m.m. [amer])
välja in
coopt someone - utse någon
coopt someone into - adjungera någon (till styrelse m.m.)




--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2004-04-01 10:55:15 GMT)
--------------------------------------------------

Din spanska mening tolkar jag som \"I vilken mån har de politiska partierna ett medinflytande över de förvärvsarbetande?\" - men ta den tolkningen med en nypa salt eftersom min spanska är rätt rostig.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Så rostig kan den ju inte din spanska vara; jag hamnade någonstans: att utöva ett (oberättigat) medinflytande, ta över och nästla sig in....
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1adjungera; ta över; välja in; utseEKM
4lägga beslag på, appropriera, utnyttja
Mario Marcolin


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
adjungera; ta över; välja in; utse


Explanation:
Den engelska formen bör vara "coopt" eller "co-opt" - "-ar"-ändelsen hör till spanska.

Norstedts:
co-opt:
1. välja in [on to - i]; adjungera [she was co-opted onto the board]
2. absorbera, uppta
3. utnämna
4. amer. ta över (verksamhet o dyl.)

En-Sv affärsekonomiskt lexikon:

coopt

ta över (verksamhet m.m. [amer])
välja in
coopt someone - utse någon
coopt someone into - adjungera någon (till styrelse m.m.)




--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2004-04-01 10:55:15 GMT)
--------------------------------------------------

Din spanska mening tolkar jag som \"I vilken mån har de politiska partierna ett medinflytande över de förvärvsarbetande?\" - men ta den tolkningen med en nypa salt eftersom min spanska är rätt rostig.

EKM
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Så rostig kan den ju inte din spanska vara; jag hamnade någonstans: att utöva ett (oberättigat) medinflytande, ta över och nästla sig in....

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kristina Thorne
14 mins
  -> Tack så mycket! :-)

57 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
lägga beslag på, appropriera, utnyttja


Explanation:
någons oberoende utnyttjas av partierna för deras egna syften

" 3. To take or assume for one's own use; appropriate: co-opted the criticism by embracing it. 4. To neutralize or win over (an independent minority, for example) through assimilation into an established group or culture: co-opt rebels by giving them positions of authority."
http://www.bartleby.com/61/50/C0625000.html

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4