KudoZ home » English to Swedish » Sports / Fitness / Recreation

taking a price

Swedish translation: [se nedan]


15:21 Oct 18, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Sports / Fitness / Recreation / hästkapplöpning
English term or phrase: taking a price
The maximum payout on any bet or bets involving one or more of the same selections are shown below. These maximum payout amounts will apply even if by "taking a price", the level of potential winnings exceeds these amounts.

Jag vet inte om man menar odds eller en vinnande plats här?
Anette Herbert
Swedish translation:[se nedan]
Explanation:
Det finns kanske andra definitioner, men enligt min erfaring betyder ”take a price” i bookmakerspråket att man spelar och samtidigt accepterar aktuellt odds som gäller när spelet registreras.

I motsats till totalisatorn, där oddsen fastställs helt ”matematiskt”, justeras oddsen hos den privata bookmakern av bookmakern själv. Spelaren har möjlighet att garantera den eventuella vinststorleken genom att ”take a price” (price = odds) när spelet registeras, dvs. acceptera aktuellt odds. Annars beräknas den eventuella utbetalningen enligt ”SP” (starting price – oddset när löpningen, tävlingen osv. startar). Om man till ex spelat 10 pund när hästens odds var 8 och ”taken a price” så vinner man 80 pund även om hästen senare blir mycket spelad och oddsen blir 2 när starten går! Däremot riskerar man självklart att oddsen stiger (om man spelat och accepterat oddsen 8 och hästens odds när starten går är 12 så vinner man bara 80 pund oavsett).

"Taking a price" betyder alltså "att spela till aktuellt odds när spelet registreras".

Denna definition stämmer bra med texten – alltså det finns en maxutbetalningssumma även om spelets potentiella vinst överstiger den när man väljer att acceptera aktuellt odds.

Hoppas det hjälper.

Selected response from:

Mark Andrew Thompson
United Kingdom
Grading comment
Tack Mark
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3[se nedan]Mark Andrew Thompson
3(om vi) har accepterat/godkänt ett spel (som gör att)
Madeleine MacRae Klintebo


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(om vi) har accepterat/godkänt ett spel (som gör att)


Explanation:
... den potentiella vinsten överskrider dessa belopp.

Detta är ett sätt vissa spelbolag använder för att rädda skinnet om de av misstag har accepterat ett spel som kommer att förlora dem mer än de är beredda/att kan stå för.

Spelbolag "tar" eller accepterar pris (odds) spelare "erbjuder".

Meningen ovan är bara indirekt relaterad till odds och vinnande plats.

Erfarenhet: översatt och underhållit två spelsajter (dock lite om hästar vilket verkar vara föremål för din översättning).

Sajterna nedan är ganska bra för svensk terminologi om spel.




    Reference: http://alltomspel.info
    Reference: http://spelombudsmannen.org
Madeleine MacRae Klintebo
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish

17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
[se nedan]


Explanation:
Det finns kanske andra definitioner, men enligt min erfaring betyder ”take a price” i bookmakerspråket att man spelar och samtidigt accepterar aktuellt odds som gäller när spelet registreras.

I motsats till totalisatorn, där oddsen fastställs helt ”matematiskt”, justeras oddsen hos den privata bookmakern av bookmakern själv. Spelaren har möjlighet att garantera den eventuella vinststorleken genom att ”take a price” (price = odds) när spelet registeras, dvs. acceptera aktuellt odds. Annars beräknas den eventuella utbetalningen enligt ”SP” (starting price – oddset när löpningen, tävlingen osv. startar). Om man till ex spelat 10 pund när hästens odds var 8 och ”taken a price” så vinner man 80 pund även om hästen senare blir mycket spelad och oddsen blir 2 när starten går! Däremot riskerar man självklart att oddsen stiger (om man spelat och accepterat oddsen 8 och hästens odds när starten går är 12 så vinner man bara 80 pund oavsett).

"Taking a price" betyder alltså "att spela till aktuellt odds när spelet registreras".

Denna definition stämmer bra med texten – alltså det finns en maxutbetalningssumma även om spelets potentiella vinst överstiger den när man väljer att acceptera aktuellt odds.

Hoppas det hjälper.



Mark Andrew Thompson
United Kingdom
Native speaker of: English
PRO pts in category: 19
Grading comment
Tack Mark