KudoZ home » English to Swedish » Sports / Fitness / Recreation

cable lock

Swedish translation: vajerfäste


13:46 Mar 7, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Sports / Fitness / Recreation / Trikke carving vehicle
English term or phrase: cable lock
Adjusting the brakes. Using the smallest of the supplied Hex Keys, release the cable lock and unwind the cable end.
Meadow Media
Swedish translation:vajerfäste
Explanation:
linfäste eller wirefäste
Kabel brukar reserveras för elkablar och vissa väldigt grova stållinor. Googling gav följande dagsläge:
Handbromsvajer 2390
handbromswire 8600
handbromskabel 205
Så visst håller väl översättningen cable>>kabel även för stållinor att smyga sig in. Det kan också misstänkas att vissa av handbromskablarna är elledningar till handbromskontakten
Dessutom kan det också röra sig om ett vajerlås/wirelås, se ref 1 och 2


Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1vajerskruv
Lennart Helgesson
4vajerfästeReino Havbrandt
3 +1kabelfäste
Åsa_Maria K


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
kabelfäste


Explanation:
Ett förslag.

--------------------------------------------------
Note added at 32 minuter (2008-03-07 14:18:56 GMT)
--------------------------------------------------

Eller vajerfäste.

Example sentence(s):
  • Kontrollera handbromsens funktion med avseende på grepp på fälg, kabelfäste och handtag.

    Reference: http://209.85.207.104/search?q=cache:KfcrLd37EC0J:www.anatom...
Åsa_Maria K
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxLilian S-K: ett bra förslag!
2 hrs
  -> Tack, Lilian.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vajerfäste


Explanation:
linfäste eller wirefäste
Kabel brukar reserveras för elkablar och vissa väldigt grova stållinor. Googling gav följande dagsläge:
Handbromsvajer 2390
handbromswire 8600
handbromskabel 205
Så visst håller väl översättningen cable>>kabel även för stållinor att smyga sig in. Det kan också misstänkas att vissa av handbromskablarna är elledningar till handbromskontakten
Dessutom kan det också röra sig om ett vajerlås/wirelås, se ref 1 och 2





    Reference: http://www.batnytt.se/SKEPPARENS_BASTA_TIPS_Bra_verktyg_ombo...
    Reference: http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Lo/310865...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
vajerskruv


Explanation:
När bromsbeläggen slits lossar man vajerskruven, insexskruv, och spänner vajern genom att dra den. Då kommer beläggen närmare fälgen och bromsarna tar som de ska.

Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
22 hrs
  -> Tackar