KudoZ home » English to Swedish » Sports / Fitness / Recreation

Honour the point

Swedish translation: sekundera ståndet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Honour the point
Swedish translation:sekundera ståndet
Entered by: Marie von Heijne

06:58 Apr 25, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Art/Literary - Sports / Fitness / Recreation / Sporting dogs
English term or phrase: Honour the point
"My dog is trained to honour the point of the dog he is hunting with."
Meadow Media
sekundera ståndet
Explanation:
Med jakttermer kallas detta att sekundera ståndet. Dvs en hund markerar fågeln genom stånd, varpå den andra hunden sekunderar genom att också fatta stånd.
Selected response from:

Marie von Heijne
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4sekundera ståndet
Marie von Heijne
4respektera (den andra hundens) stånd
Sven Petersson


  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
honour the point
respektera (den andra hundens) stånd


Explanation:
Dvs. att inte resa en fågel som markerats av annan hund.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 54

3 days13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
honour the point
sekundera ståndet


Explanation:
Med jakttermer kallas detta att sekundera ståndet. Dvs en hund markerar fågeln genom stånd, varpå den andra hunden sekunderar genom att också fatta stånd.

Example sentence(s):
  • Citat ur Svenska Vorstehklubbens regler för jaktprov: Hund bör sekundera partner som fattat stånd eller ska av föraren kunna förmås att respektera partnerns stånd. Hund får inte "stjäla stånd" eller gå förbi partner och stöta vilt.

    Reference: http://www.vorsteh.se/Jaktprov_1384.html
Marie von Heijne
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack!