KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

conditioner

Swedish translation: konditionering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:conditioner
Swedish translation:konditionering
Entered by: Eva Palm

15:04 Mar 3, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: conditioner
"Fuser or conditioner areas"

Det handlar om en digital färgpress (digital production color press).
Linda Joelsson
Sweden
konditionering
Explanation:
Eng-Sv industrilexikon säger blandare Engstr säger konditioneringsapparat och blandare
http://www.nexpress.com/technology_behind.jsp finner jag följande:
"NexQ Paper conditioner.
The paper conditioner, which preconditions and stabilizes the sheets by reducing the moisture content, ensures consistent color quality and perfect register."
Får jag uppfattningnen att det handlar om en förbehandling av pappren innan tryckning. Får även uppfattningen att det är en process snarare än en maskin.

Däremot får jag för mig att det är någon sorts indikator när jag ser produktlistan på:
http://www.calibration.com/sale/used/categories/11.html

Andra sidor talar om air-conditioner, men även här verkar det vara ngn sorts förbehandling som ökar/förbättrar papprets kvalitet...
Selected response from:

Eva Palm
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3conditioner
Mats Wiman
4konditionering
Eva Palm


  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
conditioner


Explanation:
vågar jag slå vad om att det heter utan att på något sätt kunna bevisa det
annars: blandare, förbehandling


    Professional experience
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: Mats har nog rätt - men jag tror att det är efterbehandlingen ???
18 mins

agree  Fredrik Larsson: Jag tror på blandare.
2 hrs

agree  Peter Johansson
1 day4 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
konditionering


Explanation:
Eng-Sv industrilexikon säger blandare Engstr säger konditioneringsapparat och blandare
http://www.nexpress.com/technology_behind.jsp finner jag följande:
"NexQ Paper conditioner.
The paper conditioner, which preconditions and stabilizes the sheets by reducing the moisture content, ensures consistent color quality and perfect register."
Får jag uppfattningnen att det handlar om en förbehandling av pappren innan tryckning. Får även uppfattningen att det är en process snarare än en maskin.

Däremot får jag för mig att det är någon sorts indikator när jag ser produktlistan på:
http://www.calibration.com/sale/used/categories/11.html

Andra sidor talar om air-conditioner, men även här verkar det vara ngn sorts förbehandling som ökar/förbättrar papprets kvalitet...


Eva Palm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 141
Grading comment
Tack!