KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

counting light barrier

Swedish translation: räknande ljusridå


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:counting light barrier
Swedish translation:räknande ljusridå
Entered by: tauvon

16:30 Mar 21, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Palletizer
English term or phrase: counting light barrier
Zähllichtschranke på tyska
http://www.fiessler.de/e/nonsicherheit/index.html
tauvon
Sweden
fotocellräknare, räknande ljusridå
Explanation:
alltså en räknare som jobbar med ljusstråle och fotocell, inte en räknare som räknar fotoceller...
jag debatterade nyligen med en kund om "Lichtschrank", eftersom jag ville ha det till ljusridå, men han krävde fotocell (som jag menar bara är en del av det hela). du kan nog avgöra vad som är rätt, du som har sammanhanget. men light barrier pekar väl åt ridåhållet
Hälsningar
L-E
Selected response from:

larserik
Sweden
Grading comment
Tack - räknande ljusridå fick det bli, trots att det känns lite tungrott. Det BORDE finnas ett vedertaget svenskt begrepp, för det är ju ändå en ganska vanlig företeelse i samhället dessutom.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1fotocellräknare, räknande ljusridålarserik
4ljusridå för personräkningHans-Bertil Karlsson


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ljusridå för personräkning


Explanation:
Lite klumpigt kanske, men enligt sajten är det ju vad det handlar om.

Ibland betecknas dessa lite slarvigt bara som "fotoceller", då blir det "fotoceller för räkning av passerande personer" eller liknande

Fotoceller för passagekontroll är ett annat alternativ, kanske inte helt rätt.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

34 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
fotocellräknare, räknande ljusridå


Explanation:
alltså en räknare som jobbar med ljusstråle och fotocell, inte en räknare som räknar fotoceller...
jag debatterade nyligen med en kund om "Lichtschrank", eftersom jag ville ha det till ljusridå, men han krävde fotocell (som jag menar bara är en del av det hela). du kan nog avgöra vad som är rätt, du som har sammanhanget. men light barrier pekar väl åt ridåhållet
Hälsningar
L-E

larserik
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 597
Grading comment
Tack - räknande ljusridå fick det bli, trots att det känns lite tungrott. Det BORDE finnas ett vedertaget svenskt begrepp, för det är ju ändå en ganska vanlig företeelse i samhället dessutom.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sara Hagelstam: Används ofta i tex affärer för att räkna kunder...
1 day8 hrs