KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

stud, stud nut, stud bolt

Swedish translation: pinnskruv


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:stud
Swedish translation:pinnskruv
Entered by: Eva Palm

23:04 Mar 23, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: stud, stud nut, stud bolt
mekanisk del, typ bult eller liknande som finns i en tryckregulator.
Eva Palm
pinnskruv
Explanation:
Skruv utan skalle, ibland med gängor i båda ändar och ogängat parti i mitten.
Observera att "bult" bör undvikas numera som benämning för gängat element (som även Hans-Bertil påpekat).
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1pinnbultLena Matzdotter
4 +1pinnbult, ställbult, stiftskruv, m.fl.
Tore Feuk
4pinnskruv
Klas Törnquist


Discussion entries: 1





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pinnbult


Explanation:
Engströms tekniska

Lena Matzdotter
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 632

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Fredrik Larsson
1 day9 hrs

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pinnbult, ställbult, stiftskruv, m.fl.


Explanation:
E. Engström, Teknisk ordbok

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 548

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: skruv eller bult ?? Kan aldrig vara både och !!
8 hrs

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pinnskruv


Explanation:
Skruv utan skalle, ibland med gängor i båda ändar och ogängat parti i mitten.
Observera att "bult" bör undvikas numera som benämning för gängat element (som även Hans-Bertil påpekat).


    Reference: http://www.inseco.se/pinnskruv.htm
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191