KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

long time nebulisation set

Swedish translation: långtidsset för nebulisation


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:long time nebulisation set
Swedish translation:långtidsset för nebulisation
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

09:42 Mar 28, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: long time nebulisation set
Long time nebulisation set. Det gäller en reservdel som kan användas längre perioder än del reservdelen som vanligtvis medföljer.
SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner
långtidsset för nebulisation
Explanation:
nebulisation är ett sätt att slå sönder en vätska (eller annan "form") till molekyler (atomisering talas det också om) så att partiklarna blir så finfördelade att de kan tas upp genom andningsorganen (lungorna).

Används exempelvis i vissa inhalatorer för astmatiker.

Används också vid viss kemisk analys (spektrografi), exempelvis av vattenprover.

Det finns rätt mycket om det här via Google !!
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tackar.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4långtidsset för nebulisationHans-Bertil Karlsson
4långtidsmunspray
Mats Wiman


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
långtidsmunspray


Explanation:
set med långtidsmunspray

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-28 09:56:54 (GMT)
--------------------------------------------------

Google = http://www.criticalcareindia.com/IC_protocol_4.html

long time = long term


    Reference: http://www.google.com
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: QUE ?? Det är nog lite seriösare än bara munspray. Mest för medicinering via en slags inhalatorer
24 mins
  -> Jaha du. Musnpray kännetecknas av just finfördelning.

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
långtidsset för nebulisation


Explanation:
nebulisation är ett sätt att slå sönder en vätska (eller annan "form") till molekyler (atomisering talas det också om) så att partiklarna blir så finfördelade att de kan tas upp genom andningsorganen (lungorna).

Används exempelvis i vissa inhalatorer för astmatiker.

Används också vid viss kemisk analys (spektrografi), exempelvis av vattenprover.

Det finns rätt mycket om det här via Google !!

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tackar.