KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

excitation (stimulering?)

Swedish translation: Excitering


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:excitation (stimulering?)
Swedish translation:Excitering
Entered by: Katarina Bovin

08:27 Mar 30, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / electromagnetic waves
English term or phrase: excitation (stimulering?)
In the low frequency range, e.g. energy supply (from 0 Hz to 30,000 Hz), the waves cannot (yet) detach themselves from the conductor. In this case, therefore, we speak of electric and magnetic fields. Above the excitation threshold, if the fields are extremely strong, they can excite nerve or muscle cells. There is no excitation below this value.
caroline persson
Sweden
Excitering
Explanation:
Excitation och Excitering finns faktiskt i Nationalenyklopedin. Se utdrag nedan:

excitation, (lat. excita_tio, av e_xcito 'liva upp', 'jaga upp', 'väcka', 'hänföra'), excitering upptagande av energi i t.ex. en atomkärna, atom eller molekyl, dvs. systemets övergång från ett lägre till ett högre energitillstånd. Excitationsspektrum (exciteringsspektrum) är den relativa förmågan hos ljus eller ultraviolettstrålning av olika våglängd att framkalla fluorescens.

Vänlig,
Katarina
Selected response from:

Katarina Bovin
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4excitation
Mats Wiman
4ExciteringKatarina Bovin
4innervera ~ aktiveraBengt Sandström


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
innervera ~ aktivera


Explanation:

Från NE:s ordbok (betydelsenyansen):"innerve´ra verb ~de ~t
ORDLED: in-nerv-er-ar
SUBST.: innerverande, innervering; innervation
• förse med nervförbindelse
BET.NYANS: om nerv förmedla impulser till organ e.d.
Fast sakligt sett tycker jag att "aktivera" är bättre, också något bättre än "stimulera"

Bengt Sandström
Sweden
PRO pts in pair: 141

44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Excitering


Explanation:
Excitation och Excitering finns faktiskt i Nationalenyklopedin. Se utdrag nedan:

excitation, (lat. excita_tio, av e_xcito 'liva upp', 'jaga upp', 'väcka', 'hänföra'), excitering upptagande av energi i t.ex. en atomkärna, atom eller molekyl, dvs. systemets övergång från ett lägre till ett högre energitillstånd. Excitationsspektrum (exciteringsspektrum) är den relativa förmågan hos ljus eller ultraviolettstrålning av olika våglängd att framkalla fluorescens.

Vänlig,
Katarina

Katarina Bovin
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 93
Grading comment
Tack så mycket!

48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
excitation


Explanation:
excitation, (lat. excita_tio, av e_xcito 'liva upp', 'jaga upp', 'väcka', 'hänföra'), excitering vetenskaplig term för retning. Inom neurofysiologin talar man om excitation av nervceller (motsatsen är inhibition eller hämning).


    NE+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478