KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

gallons

Swedish translation: gallon


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:gallons
Swedish translation:gallon
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

14:11 Mar 30, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: gallons
Någon som översätter detta rymdmått?
Ulla Lundquist
Italy
gallon
Explanation:
Översätts väl inte.

Ta bara bort "s" på slutet, så blir det hyfsad svenska
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2gallon(s)
Mats Wiman
4 +2gallonHans-Bertil Karlsson


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
gallon


Explanation:
Översätts väl inte.

Ta bara bort "s" på slutet, så blir det hyfsad svenska

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: Alldeles riktigt.
1 hr
  -> tack

agree  Fredrik Larsson: Först till kvarn.....
1 day1 min
  -> djungelns lag :-))) Tack !!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
gallon(s)


Explanation:
gallon (eng., ett ord vars yttersta ursprung är okänt), engelsk volymenhet med kortformen gal. I Brittiska samväldet:
1 gal(UK)=4,546 092 dm3. I USA: 1 gal(US)v3,785 412 dm3. Se även ¤engelska enheter.
NE Ordbok:
gallon [gäl´- el. gal´-] subst., plur. ; el. ;s, n-genus
3 ett engelskt och amerikanskt rymdmått ca 4 liter: tanken rymmer 10 ; bensin
Hist.: sedan 1882; av eng. gallon med samma bet.; ev. av keltiskt urspr.



    NE
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Palm: som vanligt väl påläst :)
2 hrs

agree  Hans-Bertil Karlsson: Det jobbiga är ju att man alltid glömmer vilket som är UK resp US :-(
1 day50 mins