KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

application change controls

Swedish translation: Kontroll av applikationsändringar


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:application change controls
Swedish translation:Kontroll av applikationsändringar
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

06:01 May 20, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / IT Security
English term or phrase: application change controls
Application change controls must include library and version controls over the check-in and checkout of program code to prevent unauthorized modification and to minimize errors and omissions.
Migrations of program code into a production library must be performed only by authorized IT personnel, but never by the program author or person who made the change.
EKM
Sweden
Kontroll av applikationsändringar
Explanation:
eller ändringar i applikationen (-erna)

Det vore inte helt fel med lite mera kontext...
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Stort tack till er båda. Gick på Hans linje även om ditt svar också hade fungerat fint, Glenn.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4FörändringskontrollGlenn Viklund
4Kontroll av applikationsändringarHans-Bertil Karlsson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Kontroll av applikationsändringar


Explanation:
eller ändringar i applikationen (-erna)

Det vore inte helt fel med lite mera kontext...

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Stort tack till er båda. Gick på Hans linje även om ditt svar också hade fungerat fint, Glenn.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Förändringskontroll


Explanation:
ett engelskt uttryck som förekommer inom IT/telecom är "change control", som ofta används också i Sverige. Uttrycket syftar på logistiken, metodiken, processerna mm. I den mån det översätts används ibland "förändringskontroll".

Se t.ex:

http://www.protectdata.se/security/seclib_case_asp.jsp



Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476