KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

twisted pair cable

Swedish translation: partvinnad kabel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:twisted pair cable
Swedish translation:partvinnad kabel
Entered by: Erik Hansson

13:32 May 28, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: twisted pair cable
Kabel för anslutning mellan dator och nätverk.
Erik Hansson
Germany
partvinnad kabel
Explanation:
Nedanstående är ett antal av de sidor som dels anger partvinnad kabel och dels ger förklaring på vad som avses med densamma
http://guadec.gnome.dk/dansk/ordlister/inet.fi-sv-en.txt
http://ceres.unit.liu.se/svp/f2www/img8.htm
http://www.edu.lulea.se/midskogsskolan/elevarbeten/inuti_dat...
pagina säger följande om Twisted pair
http://pagina.se/itord/default.asp?id=563
Tvinnade par, en kabeltyp som används för telekommunikation och består av flera par av isolerade koppartrådar i ett gemensamt hölje. En tråd i paret bär informationen och den andra är jordad och genom tvinningen minskas påverkan av störningar.

Kabeltypen finns i två huvudversioner, oskärmad kabel (unshielded twisted pair, UTP) och skärmad kabel (shielded twisted pair, STP).

Lycka till!
/Eva

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-29 03:55:27 (GMT)
--------------------------------------------------

Naturligtvis är det inte fel med tvinnat par kabel, men jag för min del tycker att ordet partvinnad kabel som också anges på paginas sida är ett \"lättare\" ord och känns bättre att använda i text...
Selected response from:

Eva Palm
Grading comment
Tack för mycket uttömmande och övertygande svar!
Och ett tack till alla er andra för er respons.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5partvinnad kabel
Eva Palm
5tvinnat par kabel
Sven Petersson
4twisted-par-kabel
Mats Wiman
4 -3koaxialkabel
Fredrik Larsson


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
twisted-par-kabel


Explanation:
eller
Engströms: tvinnat-par-kabel

Jag har aldrig hört det senare

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-28 13:40:37 (GMT)
--------------------------------------------------

\'Korskopplad kabel\' förekommer oxå

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-28 17:07:01 (GMT)
--------------------------------------------------

\'Twisted-pair-kabel\' är det rätta (Tack Sven)

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sven Petersson: Helgarderar bror? Swenglish-Correct-Wrong!
28 mins
  -> Nja jag menade faktiskt twisted-pair-kabel

agree  jand: helt engelska termer används så mycket inom svensk datateknik att bra svenska termer ofta saknas, tyvärr. men twisted pair används också till telefonkabel; undrar om teletekniker har ett bättre ord för dem?
1 hr

disagree  MarianneH: "twisted" er ikke svensk.
1 hr
  -> Det är inte barbecue heller

33 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
tvinnat par kabel


Explanation:
Implicit in answer.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-28 23:35:10 (GMT)
--------------------------------------------------

Vidare forskning har resulterat i 91 Google hits för \"tvinnad parkabel\", men personligen betraktar jag det uttrycket som en felaktig beteckning. Det är ju inte kabeln som är tvinnad, men ledareparet inne i kabeln!

Tydligast vore nog \"kabel med tvinnat par\".


    Reference: http://www.pagina.se/itord/
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14058

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  MarianneH: http://www.pagina.se/itord/default.asp?SokOrd=twisted pair
40 mins
  -> Thank you very much!

disagree  Fredrik Larsson: tvinnat par kabel....tvinnat par kablar kanske?
5 hrs
  -> Nä, det är bara EN kabel! I den finns det tvinnade paret. Det är tvinnat för att minimera inflytande från störfält.

55 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -3
koaxialkabel


Explanation:
Eller tvinnad parkabel.


    Reference: http://pagina.se/itord/default.asp?id=2049
Fredrik Larsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 125

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  jand: koaxial och tvinnat par är två olika teknologier
7 mins
  -> Rätt. Tvinnad parkabel ska det vara vid nätverk.

disagree  Sven Petersson: OOPS! See above!
3 hrs

disagree  Eva Palm: två helt olika typer av kabel...
13 hrs
  -> Jo, vi har konstaterat det....

14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
partvinnad kabel


Explanation:
Nedanstående är ett antal av de sidor som dels anger partvinnad kabel och dels ger förklaring på vad som avses med densamma
http://guadec.gnome.dk/dansk/ordlister/inet.fi-sv-en.txt
http://ceres.unit.liu.se/svp/f2www/img8.htm
http://www.edu.lulea.se/midskogsskolan/elevarbeten/inuti_dat...
pagina säger följande om Twisted pair
http://pagina.se/itord/default.asp?id=563
Tvinnade par, en kabeltyp som används för telekommunikation och består av flera par av isolerade koppartrådar i ett gemensamt hölje. En tråd i paret bär informationen och den andra är jordad och genom tvinningen minskas påverkan av störningar.

Kabeltypen finns i två huvudversioner, oskärmad kabel (unshielded twisted pair, UTP) och skärmad kabel (shielded twisted pair, STP).

Lycka till!
/Eva

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-29 03:55:27 (GMT)
--------------------------------------------------

Naturligtvis är det inte fel med tvinnat par kabel, men jag för min del tycker att ordet partvinnad kabel som också anges på paginas sida är ett \"lättare\" ord och känns bättre att använda i text...

Eva Palm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 141
Grading comment
Tack för mycket uttömmande och övertygande svar!
Och ett tack till alla er andra för er respons.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Fredrik Larsson: Jag har också hittat partvinnad kabel liksom tvinnad parkabel m.m. Det figurerar tydligen flera alternativ.
1 hr