KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Event recorder

Swedish translation: händelseregistrering; händelselogger


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:event recorder
Swedish translation:händelseregistrering; händelselogger
Entered by: Bengt Evertsson

09:28 May 31, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Event recorder
"This is a company involved in advanced substation automation (SCADA,
Event Recorders, and System Software"
"Händelseregistreringsapparatur"? Det handlar om elektricitet.
Bengt Evertsson
händelseregistrering alt. system för händelseregistrering
Explanation:
eftersom apparatur för händelseregistrering oftast är inkorporerad i ett större system eller enhet, skulle jag föreslå att du översätter det med endast händelseregistrering (som det oftast förekommer i svenska texter), eller om man så vill system för händelseregistrering (förekommer som del i bevakningsanordningar, larmcentralssystem, inom sjukvården (ekg-maskiner o. dyl.)
Selected response from:

Gabriella Jönsson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2händelseregistreringsenhet
tauvon
5händelseregistrering alt. system för händelseregistrering
Gabriella Jönsson
4HändelseloggerHans-Bertil Karlsson


  

Answers


57 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
händelseregistreringsenhet


Explanation:
Eller registreringsenhet för händelse. Det blir ju lite klumpigt.


tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 236

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Glenn Viklund: Ja eller kanske händelsestyrd...dvs "bara när ngt inträffar"
6 mins

agree  Eva Palm
15 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
händelseregistrering alt. system för händelseregistrering


Explanation:
eftersom apparatur för händelseregistrering oftast är inkorporerad i ett större system eller enhet, skulle jag föreslå att du översätter det med endast händelseregistrering (som det oftast förekommer i svenska texter), eller om man så vill system för händelseregistrering (förekommer som del i bevakningsanordningar, larmcentralssystem, inom sjukvården (ekg-maskiner o. dyl.)


    Reference: http://www.axema.se/produkter/kadlas_meny/kadlastxt2.html
    Reference: http://www.scanteco.se/Scanteco01_Videobevak.htm
Gabriella Jönsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 101

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Händelselogger


Explanation:
Har jag sett i de här sammanhangen. "Inspelningen" sker antingen på band, dataminne eller liknande, eller skrivs ut på pappersremsa (ungefär som ett EKG).

Oftast används den för att verifiera händelser på elnätet (spikar, avbrott etc).

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  tauvon: Loggar heter det väl i plural ändå?
57 mins