KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

typeface font computer software

Swedish translation: typsnittsprogram


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:typeface font computer software
Swedish translation:typsnittsprogram
Entered by: Sven Petersson

12:37 Aug 19, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: typeface font computer software
no context, only this phrase
Haris
typsnittsprogram
Explanation:
eller t ex "typsnittshanterare". Torde vara någonting i stil med Adobe Font Manager. Behövs väl inte för oss vanliga dödliga sedan TrueType kom.
Det här är dock ett träsk. Både "teckensnitt" och "font" används.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack ska ni ha. Vilka fina diskussioner ni haft. Kul att läsa. Ni kanske kan fixa denna fras på litauiska?!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1typsnittsprogram
Klas Törnquist
4 +1typsnittsprogramAnna, citato
4teckensnittsprogram
Roger Sjölander
4programvara för teckensnittxxxCATNIP


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
typsnittsprogram


Explanation:
eller t ex "typsnittshanterare". Torde vara någonting i stil med Adobe Font Manager. Behövs väl inte för oss vanliga dödliga sedan TrueType kom.
Det här är dock ett träsk. Både "teckensnitt" och "font" används.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191
Grading comment
Tack ska ni ha. Vilka fina diskussioner ni haft. Kul att läsa. Ni kanske kan fixa denna fras på litauiska?!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anna, citato: Hej Klas! Där var vi lika snabba & på hugget. Jag har för mig att den "godkända" formuleringen ska vara typsnitt - något som jag läst för många herrans år sedan. Det lär finnas någon skillnad (förutom den att font är engelska!)
4 mins

neutral  Squi: Ett teckensnitt är inte samma sak som font som är en viss storlek av ett visst teckensnitt som t ex 10 punkters Palatino...En äldre benämning för teckensnitt är typsnitt. (Eurodicautom)
26 mins

neutral  Hans-Bertil Karlsson: Kommentar till Anna: Försök använda True-type från en Mac på en PC och skicka det till ett tryckeri, så får du se hur bra TT är :-(
38 mins

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
typsnittsprogram


Explanation:
Just a straight translation of all the words...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-19 12:57:03 (GMT)
--------------------------------------------------

TUSAN också, tryckte fel:

Hela ämnet, alla definitioner och rekommendationer behandlas utförligt på:

http://www.nada.kth.se/dataterm/typsnitt-tnc-aktuellt.html

Läs och njut!

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-19 13:29:07 (GMT)
--------------------------------------------------

Och Hej Hans-Bertil!

Nej, det har jag ofta blivit varse...

Fast varför man vill skicka NÅGOT alls till en PC, det går över min horisont! När det finns Mac...!
:)

Anna, citato
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 213

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  xxxCATNIP: Hej Anna! Strålande referens! Tydligen är både typsnitt och teckensnitt OK enligt TNC, så det får vi lita på. Microsoft, Eurodicautom och Jerker Thorells IT & Data föredrar teckensnitt...
28 mins
  -> Ja, tänk att det finns fler ord-nördar (eller vad vi nu kan kallas) som får samma perversa njutning av att dissekera och precisera! Och om vi ska tala om preferenser så är jag en sån som gillar jag typsnitt!

agree  Klas Törnquist: Till Charlotte: TNC ska du nog inte lita för mycket på! Tänk på termer som "räknedosa" och "balare"!
59 mins

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
programvara för teckensnitt


Explanation:
Teckensnitt som används på datorn är programvara. Kan det vara det som åsyftas?

Typeface = typsnitt (Norstedts Engelsk-svenska), men inom datorvärlden är benämningen teckensnitt.

xxxCATNIP
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 94

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Klas Törnquist: Tror att "teckensnitt" oxå är enligt svensk standard. På Adobe's svenska hemsida verkar de dock mest använda "typsnitt".
3 mins
  -> Ja, åtminstone om man likställer Microsoft med svensk standard är det teckensnitt som gäller.

neutral  Anna, citato: Diskussionen får sin upplösning på:
8 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
teckensnittsprogram


Explanation:
När jag jobbade som sättare i fotosättningserans barndom fick man int säga typsnitt om _teckensnitt_; skillnaden skulle vara att typsnitt sätter man för hand (med blytyper, t ex) och teckensnitt med datorers hjälp. Jag noterar dock att den glassiga tidskriften Cap & Design tycks använda ordet typsnitt på sin webbplats nuförtiden, och de är tämligen normgivande. Själv klarar jag dock inte av att skriva det, teckensnitt är för djupt rotat.

Roger Sjölander
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 394