KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

dock/undoc

Swedish translation: docka / frigöraa dockning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dock/undoc
Swedish translation:docka / frigöraa dockning
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

18:36 Aug 26, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / instruktioner programvara
English term or phrase: dock/undoc
You can dock The XXX Ticker to any edge of your screen by dragging its title bar to the edge. To undock The XXX Ticker, click on it and drag it away from the edge.
caroline persson
Sweden
docka / koppla bort från dockningen
Explanation:
docka är ganska givet, men jag har inget bättre uttryck för att ta bort fönstret från dockningen.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-26 18:41:44 (GMT)
--------------------------------------------------

docka av kanske ?? Eller lösgöra dockning ??

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-27 05:17:53 (GMT)
--------------------------------------------------

frigöra kan vara ett annat alternativ.

Jag har tyvärr inget av de program som använder denna funktion (Corel DRAW, Illustrator etc) på svenska så jag kan inte se hur de översatt.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Jag tycker nog att frigöra dockning låter okej. Kanske kan även docka av vara gångbart. Tack alla för hjälpen!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1docka/lösgör
Anette Herbert
5docka / koppla bort från dockningenHans-Bertil Karlsson


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
docka / koppla bort från dockningen


Explanation:
docka är ganska givet, men jag har inget bättre uttryck för att ta bort fönstret från dockningen.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-26 18:41:44 (GMT)
--------------------------------------------------

docka av kanske ?? Eller lösgöra dockning ??

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-27 05:17:53 (GMT)
--------------------------------------------------

frigöra kan vara ett annat alternativ.

Jag har tyvärr inget av de program som använder denna funktion (Corel DRAW, Illustrator etc) på svenska så jag kan inte se hur de översatt.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Jag tycker nog att frigöra dockning låter okej. Kanske kan även docka av vara gångbart. Tack alla för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Anette Herbert: lösgör se nedan
16 mins

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
docka/lösgör


Explanation:
Jag tänkte först på förankra men fann sedan nedanstående länk med docka resp. lösgör (sök dock/undock toolbar)


    Reference: http://www.softwolves.pp.se/misc/arkiv/sv/13/6744.html
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 478

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: eller frigör kanske ??
10 hrs
  -> kasta loss säger man ju om båtar, lätta ankar ett annat alternativ, men lösgör var det som redan fanns, frigör kan ju ha lite andra filosofiska betydelser, en frigjord verktygsrad vet man aldrig vad den kan ta sig till!

agree  Sven Petersson
14 hrs