KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

mode dial

Swedish translation: lägesväljare (inställningsratt)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:mode dial
Swedish translation:lägesväljare (inställningsratt)
Entered by: Ulla Lundquist

06:44 Oct 23, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: mode dial
(digitalkamera)
vad sägs om "mod" som träffats på i öv. för mode?
Ulla Lundquist
Italy
Lägesväljare
Explanation:
Har jag i alla mina ordlistor som rör digitalkameror.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-23 06:59:38 (GMT)
--------------------------------------------------

Titta t ex på
http://www.kodak.com/SE/sv/service/manuals/SE_sv_urg_00010_m...

Selected response from:

Michael Broström
Grading comment
Tack till båda/alla,
lägesväljare har jag också, inställningsratt, finns ju också, om det nu ska kallas ratt
men se nästa fråga
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4Lägesväljare
Michael Broström
4 -1Inställningsratt
Maria Bertilsson


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
Lägesväljare


Explanation:
Har jag i alla mina ordlistor som rör digitalkameror.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-23 06:59:38 (GMT)
--------------------------------------------------

Titta t ex på
http://www.kodak.com/SE/sv/service/manuals/SE_sv_urg_00010_m...



Michael Broström
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 74
Grading comment
Tack till båda/alla,
lägesväljare har jag också, inställningsratt, finns ju också, om det nu ska kallas ratt
men se nästa fråga

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sara Hagelstam
2 mins
  -> Tack.

agree  Glenn Viklund: visst; man väljer record/play etc.
10 mins
  -> ... eller spela in/spela upp osv ... 8) Sorry, menar såklart: Tack Glenn!

agree  Hans-Bertil Karlsson: jag har översatt ett 10-tal manualer för digitalkameror det senaste året och använt denna beteckning
17 mins
  -> Tack, jag har också haft ett antal såna på min lott.

agree  Maria Bertilsson: bättre!
27 mins

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Inställningsratt


Explanation:
"You use the mode dial to select the camera's operating mode." Se: http://www.canon.co.jp/Imaging/PSA40/PSA40_122-e.html


Och se: http://www.madeco.se/produkter/digital/kameror/olympus.html för referens till 'inställningsratt'


Maria Bertilsson
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 521

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Michael Broström: Nja, låter inte så bra. Särskilt inte när det ibland är en avlång liten sak som pekar på olika lägen.
16 mins