KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

mode

Swedish translation: läge


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:mode
Swedish translation:läge
Entered by: Ulla Lundquist

07:35 Oct 23, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: mode
mode blir oftast läge,
men vad göra när man träffar på "mod" i en existerande öv. (ex. inställningsmod)
samt funktionsindikator för mode dial)
Ulla Lundquist
Italy
läge
Explanation:
"mode" är för mig alltid "läge". Vissa översättare har andra idéer, men "mod" är lite väl långsökt.

Funktionsindikator är snarare en display som visar vilken inställning man gjort med lägesväljaren.

Inte lätt när man får någon annans smutsiga byk att tvätta ... 8)
Selected response from:

Michael Broström
Grading comment
naturligtvis, men frågan var liksom vad andra gör när de hittar gammal smutstvätt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +7läge
Michael Broström
3Funktion
Roger Arvidsson


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +7
läge


Explanation:
"mode" är för mig alltid "läge". Vissa översättare har andra idéer, men "mod" är lite väl långsökt.

Funktionsindikator är snarare en display som visar vilken inställning man gjort med lägesväljaren.

Inte lätt när man får någon annans smutsiga byk att tvätta ... 8)

Michael Broström
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 74
Grading comment
naturligtvis, men frågan var liksom vad andra gör när de hittar gammal smutstvätt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: jag ser heller inget alternativ till läge som övers. för mode
4 mins
  -> Tack

agree  EKM: aldrig "mod". däremot kan funktion i vissa fall fungera, det gäller bara att längre ner i texten komma ihåg vilket man översatt med vad... :-)
2 hrs
  -> Tack

agree  Sven Petersson
2 hrs
  -> Tack

agree  zebung
4 hrs
  -> Tack

agree  Paul Svensson
5 hrs
  -> Tack

agree  Inger Brandt
9 hrs
  -> Tack

agree  Mats Wikberg
11 hrs
  -> Tack

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Funktion


Explanation:





Lycka till hälsar
Roger



Roger Arvidsson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 277