KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

home

Swedish translation: sätter xxx till ursprungsläget


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:home
Swedish translation:sätter xxx till ursprungsläget
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

08:47 Oct 24, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: home
If only ... are used, the instrument homes all motors and may display an error code...
gunvor
sätter xxx till ursprungsläget
Explanation:
home position är ett tämligen nytt begrepp som används vid styrning av stegmototorer / servomotorer och liknande.

Dessa har ju egentligen inga riktiga ändlägen utan kan gå varvet runt. Men det måste finnas en referens någonstans så att styrdonet vet var motorn befinner sig.

Därför kör man ofta motorn mot ett ändlägesstopp och kör dessutom lika mycket som hela motorns rörelse (den står alltså och "tuggar" mot ändstoppet). På så sätt vet man garanterat att motorn har nått ändläget.

Sedan kör man tillbaka motorn till standardläget / hemmaläget eller vad man nu vill kalla det. Detta läge kan vara precis var som helst inom det tillåtna rörelseområdet för motorn, men är alltså ett slags fördefinierat startläge för motorn.

Låt oss tänka att det är ett roder på ett modellflygplan, då är detta hemmaläge rakt längs med planets kropp (eller vingen...)
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack! Båda svaren var ju bra, men det här hade mer förklaringar.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2sätter xxx till ursprungslägetHans-Bertil Karlsson
4 +3återställer
Michael Broström


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
återställer


Explanation:
Svårt att säga med så lite sammanhang, men återställer borde fungera.

Michael Broström
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 74

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerker Thorell: home kallas ibland för hemmaläge, standard- eller utgångsläge
6 mins

agree  Roger Arvidsson
14 mins

neutral  Hans-Bertil Karlsson: du har i och för sig rätt, men man måste nog ange vad/vart motorerna återställs till
25 mins

agree  Arthur Borges: Verkar klokast
2 hrs

40 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
sätter xxx till ursprungsläget


Explanation:
home position är ett tämligen nytt begrepp som används vid styrning av stegmototorer / servomotorer och liknande.

Dessa har ju egentligen inga riktiga ändlägen utan kan gå varvet runt. Men det måste finnas en referens någonstans så att styrdonet vet var motorn befinner sig.

Därför kör man ofta motorn mot ett ändlägesstopp och kör dessutom lika mycket som hela motorns rörelse (den står alltså och "tuggar" mot ändstoppet). På så sätt vet man garanterat att motorn har nått ändläget.

Sedan kör man tillbaka motorn till standardläget / hemmaläget eller vad man nu vill kalla det. Detta läge kan vara precis var som helst inom det tillåtna rörelseområdet för motorn, men är alltså ett slags fördefinierat startläge för motorn.

Låt oss tänka att det är ett roder på ett modellflygplan, då är detta hemmaläge rakt längs med planets kropp (eller vingen...)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack! Båda svaren var ju bra, men det här hade mer förklaringar.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Inger Brandt
28 mins

agree  EKM: jag föredrar "återställer till ursprungsläge(t)" framför "sätter...".
1 hr