KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Layer

Swedish translation: skikt


15:55 Dec 30, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Home theatre
English term or phrase: Layer
ps "10HB" 2>SKIVSPELARDELEN
Disc played(one layer per side)
DVD-Audio/Video 8 cm/12 cm, single/double-sided, signal/double-layer
Roland Johansson
Sweden
Swedish translation:skikt
Explanation:
kan också vara användbart i detta sammanhang.
Se mera på http://amos.catalogcity.com/cc.class/cc?main=catalog&pcd=456...
Selected response from:

marionb
Sweden
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4skiktmarionb
4 +2lager
Maximera
5skiktad
Mario Marcolin


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
lager


Explanation:
"Lager" seems to be the most logical choice.


    Reference: http://www-lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/skolverket/sve-eng
Maximera
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson
4 hrs

agree  Fredrik Larsson
5 hrs

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
skikt


Explanation:
kan också vara användbart i detta sammanhang.
Se mera på http://amos.catalogcity.com/cc.class/cc?main=catalog&pcd=456...

marionb
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 34
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Paul Svensson
14 hrs

agree  Marianne Ljung
18 hrs

agree  Mario Marcolin
20 hrs

agree  Nina Engberg
10 days

4 days   confidence: Answerer confidence 5/5
skiktad


Explanation:

double-sided -> dubbelsidig
double-layer -> dubbelskiktad

"Om man reducerar datamängden med ungefär samma medel som i videoljudet på DVC, musicam, så stiger tiden till något i närheten av 30 timmar! Gör man sedan en dubbelsidig skiva med två skikt på var sida så kan man spela oavbrutet fem dygn ungefär!"

" Den dubbelsidiga varianten, 12 cm, med dubbla skikt på varje sida kan lagra 17 Gigabyte. Av DVD finns även en
skiva med 8 cm diameter, som har kapacitet max 5,3 Gb"


    Reference: http://www.ev.se/dvd/dvd.htm
    Reference: http://www.multimediaforeningen.se/arkiv_web/artiklar/dvd.ht...
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883