KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

drop scene

Swedish translation: slutscen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:drop scene
Swedish translation:slutscen
Entered by: Erik Hansson

13:19 Jan 8, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / hemelektronik/video
English term or phrase: drop scene
Ännu ett begrepp från en DVD-spelare. Typ av avsnitt i en film.

"User can select any part of the story to play (beginning, development, climax, or drop scene)."
Erik Hansson
Germany
slut scen, avslutnings scen
Explanation:
Hej Erik , de syftar pa slutet av filmen.
Selected response from:

linjonsson
Portugal
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2slut scen, avslutnings scenlinjonsson
3slut (ridå)Hans-Bertil Karlsson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
slut (ridå)


Explanation:
Drop scene är ju egentligen ridån på en teater, men så kallas ju ibland också slutet på en pjäs eller film.

Som jag ser av kontexten, så är den av asiatiskt ursprung, och det är inte ovanligt att de väljer märkliga synonymer ur sina ordböcker så att slutet kommit att bli = tygstycket framför scenen :-)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
slut scen, avslutnings scen


Explanation:
Hej Erik , de syftar pa slutet av filmen.

linjonsson
Portugal
PRO pts in pair: 4
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nina Engberg: Ja, fast slutscen (ett ord).
1 day5 hrs
  -> ja givetvis;)

agree  Hans-Bertil Karlsson: fy så fula SÄRSKRIVNINGAR !!
4 days