KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

close caption subtitle

Swedish translation: closed caption textremsa


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:closed caption subtitle
Swedish translation:closed caption textremsa
Entered by: Erik Hansson

13:35 Jan 8, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / hemelektronik/video
English term or phrase: close caption subtitle
Återigen ett begrepp från en DVD-spelare.

Det rör sig om en symbol med "CC" som finns på DVD-skivan. Vad är det som menas? "caption" står för typ av text, men varför även "subtitle"?
Erik Hansson
Germany
close caption textremsa
Explanation:
CC är ett speciellt system som används för textning i NTSC-system, där man bland annat kan flytta texten till valfri plats på skärmen, byta färg etc.

Behöver knappast översättas, då vi ju lyckligtvis inte har NTSC i Svedala
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack till er båda för uttömmande svar! Tyvärr kan jag inte fördela poängen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5close caption textremsaHans-Bertil Karlsson
4Definition av CC nedan.
Yngve Roennike


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
close caption textremsa


Explanation:
CC är ett speciellt system som används för textning i NTSC-system, där man bland annat kan flytta texten till valfri plats på skärmen, byta färg etc.

Behöver knappast översättas, då vi ju lyckligtvis inte har NTSC i Svedala

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack till er båda för uttömmande svar! Tyvärr kan jag inte fördela poängen.

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Definition av CC nedan.


Explanation:
closed-cap[tioned adj.
designating or of TV programs featuring captions for the deaf which are made visible only by means of a special decoding device.

Bemärk: close_d_ captioning.

Subtitling är överflödigt i sammanhanget. Inställs med fjärrkontrollen.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-08 15:04:09 (GMT)
--------------------------------------------------

Sker ibland live vid live-sändningar. Ett oerhört krävande yrke.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-08 15:08:26 (GMT)
--------------------------------------------------

Denna kodningsanordning finns ju numera i alla TV:n (i USA).

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-13 15:00:08 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

That\'s okay Erik, I\'m not much of a points hoarder.

Great Scanian/Swedish list you got there, is it available in non-HTML?

Yngve

Yngve Roennike
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 33