KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Dielectric Withstand Voltage

Swedish translation: dielektrisk spänningstålighet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Dielectric Withstand Voltage
Swedish translation:dielektrisk spänningstålighet
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

17:51 Jan 13, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Dielectric Withstand Voltage
2500V.
nasholm
dielektrisk spänningstålighet
Explanation:
..är väl vad det handlar om men är lite osäker på den exakta termen.

Det handlar om överslagsspänning - alltså hur mycket spänning man kan påföra komponenten innan det sker överslag i den.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-13 19:17:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Dielektrikumets spänningstålighet, är kanske det rätta uttrycket. Följande text är hämtad från ELFAs faktasidor (som får betraktas som en mycket pålitlig referens):

Max arbetsspänning är beroende på flera saker, bl a dielektrikumets spänningstålighet och tjocklek, avståndet mellan anslutningstrådarna och kapslingens utförande. Spänningståligheten är även beroende av temperatur och frekvens.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1dielektrisk spänningstålighetHans-Bertil Karlsson
5dielektrisk (spännings)hållfasthet
Sven Petersson


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
dielektrisk spänningstålighet


Explanation:
..är väl vad det handlar om men är lite osäker på den exakta termen.

Det handlar om överslagsspänning - alltså hur mycket spänning man kan påföra komponenten innan det sker överslag i den.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-13 19:17:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Dielektrikumets spänningstålighet, är kanske det rätta uttrycket. Följande text är hämtad från ELFAs faktasidor (som får betraktas som en mycket pålitlig referens):

Max arbetsspänning är beroende på flera saker, bl a dielektrikumets spänningstålighet och tjocklek, avståndet mellan anslutningstrådarna och kapslingens utförande. Spänningståligheten är även beroende av temperatur och frekvens.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: det skulle jag också skrivit
2 mins
  -> och ELFA håller med oss bägge :-)

39 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
dielektrisk (spännings)hållfasthet


Explanation:
Implicit in answer.


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14056