KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

lobes

Swedish translation: lob


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:lobes
Swedish translation:lob
Entered by: Georgios Paraskevopoulos

20:15 Mar 26, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: lobes
The compressor element is of the positive displacement type.
It consists of two rotors, one male rotor and one female rotor.
The male rotor has four equally spaced helical *lobes*.
The female rotor has six equally spaced flutes.
Katarina Bovin
lob
Explanation:
eng. lobe, sv. lob, en internationell term från gr. "lovos"
flik, avgränsad organdel
ex. lobotomi=hjärnoperation

förekommer oftast som sammansatt ord t.ex. pannlob

foreignword.com (genom eurodicautom)
Reference IEV 60-32-150
eng. TERM lobe
Note {DOM} Communications:Radio transmission:Antennae
sv. TERM lob
Reference IEV 60-32-150;DANMEDIA

foreignword.com (genom skoldatanät)
English entry word lobe
Swedish translation=snibb (substantiv)

Av ovanstående lexikon framgår att "lobe" är även en teknisk term.


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 21:48:11 (GMT)
--------------------------------------------------

Lob-analys

Program för beräkning och analys av lob-profiler för rotorer till skruvkompressorer eller skruvturbiner.

Ett minimum av indata ger en komplett rotorgeometri. 3D-koordinater för t.ex. tillverkning av rotorerna fås som utdata.

home.swipnet.se/eck/lob/forstasida.htm



Selected response from:

Georgios Paraskevopoulos
Grading comment
Tack Georgios!
Webblänkarna var toppen!
Vänligen,
Katarina
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2lob
Georgios Paraskevopoulos
4nockar, näsor
Mats Wiman


  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nockar, näsor


Explanation:
ingen

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
lob


Explanation:
eng. lobe, sv. lob, en internationell term från gr. "lovos"
flik, avgränsad organdel
ex. lobotomi=hjärnoperation

förekommer oftast som sammansatt ord t.ex. pannlob

foreignword.com (genom eurodicautom)
Reference IEV 60-32-150
eng. TERM lobe
Note {DOM} Communications:Radio transmission:Antennae
sv. TERM lob
Reference IEV 60-32-150;DANMEDIA

foreignword.com (genom skoldatanät)
English entry word lobe
Swedish translation=snibb (substantiv)

Av ovanstående lexikon framgår att "lobe" är även en teknisk term.


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 21:48:11 (GMT)
--------------------------------------------------

Lob-analys

Program för beräkning och analys av lob-profiler för rotorer till skruvkompressorer eller skruvturbiner.

Ett minimum av indata ger en komplett rotorgeometri. 3D-koordinater för t.ex. tillverkning av rotorerna fås som utdata.

home.swipnet.se/eck/lob/forstasida.htm






    Reference: http://www.neuroskills.com/index.html?main=tbi/bfrontal.shtm...
    Reference: http://www.cashflo.co.uk/Screw.html
Georgios Paraskevopoulos
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 80
Grading comment
Tack Georgios!
Webblänkarna var toppen!
Vänligen,
Katarina

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elpida Karapidaki
1 hr
  -> tack Elpida

agree  xxxMarianne
1 day17 hrs
  -> tack Marianne