KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

hardwired

Swedish translation: fast monterade


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hardwired
Swedish translation:fast monterade
Entered by: Mats Wiman

12:04 Apr 2, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: hardwired
emergency stop circuits are hardwired
Tore Feuk
United Kingdom
fast monterade
Explanation:
Ernst:
hard-wired (comp, electron) / festverdrahtet
hard-wired program (comp) / festverdrahtetes Programm
hard-wired relay circuitry / festverdrahtete Relaisschaltung f
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2fast anslutnaHans-Bertil Karlsson
4fast monterade
Mats Wiman
3trådanslutna
Elpida Karapidaki


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
trådanslutna


Explanation:
är inte säker men jag tror att
hardwiring betyder fast trådanslutning.

Häls
Elpida

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 12:41:56 (GMT)
--------------------------------------------------

hardwired adj.

1. In software, syn. for hardcoded. 2. By extension, anything that is not modifiable.
I det här fallet verkar \"fast anslutna\" vara rätt
som Hans-Bertil föreslår nedan.

Elpida Karapidaki
Greece
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 184

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fast monterade


Explanation:
Ernst:
hard-wired (comp, electron) / festverdrahtet
hard-wired program (comp) / festverdrahtetes Programm
hard-wired relay circuitry / festverdrahtete Relaisschaltung f


    Ernst 2000+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478
Grading comment
Tackar!

21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
fast anslutna


Explanation:
till skillnad från anslutna via stickpropp eller handske.

Frågan var för övrigt uppe för cirka en vecka sedan (då jag knep kudozen,,,)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-02 12:31:11 (GMT)
--------------------------------------------------

Hardwired används för övrigt också i ett annat sammanhang. Det handlar då om självlåsande kretsar, exempelvis reläer och triacar.

Självlåsande kretsar behöver ju normalt bara en puls för att aktiveras och låsa sig (och förbli låsta tills man på ett eller annat sätt tar bort låsningen/matningsspänningen).

Men i vissa fall önskar man dubbel säkerhet, och ser till att även styrpulsen ligger kvar så länge man önskar att låsningen ska vara kvar.

I falleet med triacar, så ger detta att triacen inte kan hamna i självsvängning vid induktiv last (och börja pulsa), varför denna typ av styrning används vid motorlaster och liknande. Det är ju därför som man inte kan använda en vanlig glödlampsdimmer för transformatorlast..

Någon översättning för detta har jag dock inte sett ännu

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elpida Karapidaki: tycker jag låter rätt i det här sammanhanget : )
19 mins

agree  Georgios Paraskevopoulos: ja, för en vecka sen
44 mins