KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

machine skeleton diagram

Swedish translation: funktionsdiagram, funktionsschema, (sprängskiss)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:machine skeleton diagram
Swedish translation:funktionsdiagram, funktionsschema, (sprängskiss)
Entered by: Elpida Karapidaki

14:31 May 19, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: machine skeleton diagram
Från manual för verkstadsmaskin: "In order to know the machine kinematics is necessary to study the skeleton diagram" (styckets överskrift lyder: Machine skeleton diagram.) Förf. är ej eng.talande.
jenjen
funktionsdiagram, funktionsschema
Explanation:
Eng.Skeleton diagram
Fr. Schema de principe
S. Funktionsdiagram, funktionskiss

Även i Eurodic.
Def. schema som i huvuddrag visar det funktionella sambandet mellan de skilda,mer eller mindre komplexa,delarna av en utrustning eller en utrustningsdel,en anläggning eller ett system

Häls
Elpida
Selected response from:

Elpida Karapidaki
Greece
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5maskinens stamdiagram
Georgios Paraskevopoulos
4principskiss
Yngve Roennike
3funktionsdiagram, funktionsschema
Elpida Karapidaki
3sprängskiss över maskinenasptech
3bilden av maskinenReino Havbrandt


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sprängskiss över maskinen


Explanation:
gissning, eftersom maskiners funktion brukar visas på sprängskisser. "Skeleton diagram" betyder annars "skissritning".

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1702

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bilden av maskinen


Explanation:
avser säkert författaren. Visst kan det vara en sprängskiss, eller ett blockschema, svårt att gissa utan bilder.


    lång erf från non native engl
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
maskinens stamdiagram


Explanation:
maskinens stamdiagram (sprängdiagram)

Georgios Paraskevopoulos
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 80

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
funktionsdiagram, funktionsschema


Explanation:
Eng.Skeleton diagram
Fr. Schema de principe
S. Funktionsdiagram, funktionskiss

Även i Eurodic.
Def. schema som i huvuddrag visar det funktionella sambandet mellan de skilda,mer eller mindre komplexa,delarna av en utrustning eller en utrustningsdel,en anläggning eller ett system

Häls
Elpida

Elpida Karapidaki
Greece
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 184

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
principskiss


Explanation:
med ledning av ovanstående förslag, och utan närmare eftertanke.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 13:29:19 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Principskiss is a much more prevalent expressions in Swedish than the above suggestions, IMO.

Yngve Roennike
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 33