KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

skim

Swedish translation: planfräsa


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:skim
Swedish translation:planfräsa
Entered by: Reino Havbrandt

12:05 May 20, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: skim
Skim verkar syfta på en ytbearbetning av något slag. Kontext:
Kläm fast ringkompressorn på arbetsytan med den bearbetade ytan (undersidan) nedåt och den gjutna sidan (ovansidan) uppåt.

***Skim# the upper cast surface directly above the bore area.

***Skumma# den övre gjutna ytan precis ovanför hålområdet.

Bearbeta inte handtaget.

Den bearbetade ytan är referensyta för avvalsningen# av ansatsen.

Ta bort ringkompressorn från arbetsytan.

Använd den nyarbetade ytan som referens och kläm fast ringkompressorn på arbetsytan med den nedre ytan med ansats uppå
Reino Havbrandt
Sweden
planfräsa
Explanation:
...har jag som validerad term från en (motor-) kund.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack! Det blev:Planfräs den övre gjutna ytan precis ovanför hålområdet
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5planfräsa
Klas Törnquist
4finskär/finbearbetaAnette Sjoberg


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
planfräsa


Explanation:
...har jag som validerad term från en (motor-) kund.


    Motormanualer
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191
Grading comment
Tack! Det blev:Planfräs den övre gjutna ytan precis ovanför hålområdet

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
finskär/finbearbeta


Explanation:
Man talar ofta om "skimcut" inom skärande bearbetning (även inom gnistbearbetning) och avser då det sista finskäret(fingnistningen) för att komma ner till den sista hundra eller tusendelen som man önskar uppnå i ytfinhet.

Eftersom jag inte vet vilken bearbetningsmetod som används kan man exempelvis säga "Kör ett finskär på den övre...".

Anette Sjoberg
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 23