KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

piston dome and crown

Swedish translation: Kontrollera kolvens översida och krona


15:31 May 21, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: piston dome and crown
Inspect the piston dome and crown.

Kontrollera kolvens mantel och krona
Reino Havbrandt
Sweden
Swedish translation:Kontrollera kolvens översida och krona
Explanation:
From reference (Scania):

"Kolvarna är tvådelade: En kolvkrona av stål och en mantel av aluminium är fästa vid varandra med kolvbulten."
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Fast jag tror nog att piston dome är "valvet" innanför kolven. Mantel är skirt i denna text. Termen är under utredning fortfarande.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Kontrollera kolvens översida och krona
Sven Petersson
3 -1Kontrollera kolvtoppen och kolvens bomberingMichael Sahlin


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
Kontrollera kolvtoppen och kolvens bombering


Explanation:
Jag tror att crown ska översättas med bombering, dvs hur mycket kolven liknar en tunna.

Michael Sahlin
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Please see below!
3 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Kontrollera kolvens översida och krona


Explanation:
From reference (Scania):

"Kolvarna är tvådelade: En kolvkrona av stål och en mantel av aluminium är fästa vid varandra med kolvbulten."


    Reference: http://www.scania.com/ms/events/press/wwwtxt/P97910SE.htm
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14058
Grading comment
Fast jag tror nog att piston dome är "valvet" innanför kolven. Mantel är skirt i denna text. Termen är under utredning fortfarande.