KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

ride control

Swedish translation: fjädring


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ride control
Swedish translation:fjädring
Entered by: Klas Törnquist

05:52 May 23, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: ride control
"XXX is one of the world's largest producers and marketers of ride control and exhaust systems and products, which are sold under the X and X global brands."
Monica Berntsson
Sweden
fjädring
Explanation:
...helt enkelt. Som framgår av nedanstående klipp från företagets hemsida så rör det sig huvudsakligen om mekaniska/hydrauliska komponenter för fordonsfjädring. Man använder begreppen "Suspension management" och "Ride control" för att det ska låta litet mera "högtekniskt". Det rör sig alltså inte om elektroniska stabiliserings-/sladdpareringssystem, men kan möjligen innefatta nivåreglering.

Suspension Management

* Shock Absorbers
* Struts
* Vibration Control Components
* Load Assist Products
* Springs
* Ride Control Systems
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5fjädring
Klas Törnquist
4krängningskontroll
Mario Marcolin
3stötdämparlösningarEKM


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
krängningskontroll


Explanation:
"Tacka antikrängsystemet DRC (dynamic ride control) för det."

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-23 06:01:36 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Med chassidynamiksystemet DRC (Dynamic Ride Control) öppnar Audi RS 6 en ny dimension vad gäller kördynamik. DRC är ett särskilt dämpningssystem som ska motverka krängningsrörelser.\"

http://medlem.spray.se/volkswagenrules/audibredd.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-23 06:06:46 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Med chassidynamiksystemet DRC (Dynamic Ride Control) öppnar Audi RS 6 en ny dimension vad gäller kördynamik. DRC är ett särskilt dämpningssystem som ska motverka krängningsrörelser.\"

http://medlem.spray.se/volkswagenrules/audibredd.htm


    Reference: http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,192074,00.htm...
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883

7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
stötdämparlösningar


Explanation:
...lite Googlesökningar ger vid handen att det handlar om att dämpa stötar, svängningar osv.

Någon kanske sitter inne med det ultimata samlingsnamnet på detta?

"stötdämpningssystem", "stötdämpningsteknik" är väl andra alternativ.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-23 06:01:41 (GMT)
--------------------------------------------------

Det handlar om att förbättra bilens väghållning helt enkelt, precis som i Marios exempel.


    Reference: http://www.citroen.nu/citroen/modeller/C5/0209/2957.html
EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934

39 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
fjädring


Explanation:
...helt enkelt. Som framgår av nedanstående klipp från företagets hemsida så rör det sig huvudsakligen om mekaniska/hydrauliska komponenter för fordonsfjädring. Man använder begreppen "Suspension management" och "Ride control" för att det ska låta litet mera "högtekniskt". Det rör sig alltså inte om elektroniska stabiliserings-/sladdpareringssystem, men kan möjligen innefatta nivåreglering.

Suspension Management

* Shock Absorbers
* Struts
* Vibration Control Components
* Load Assist Products
* Springs
* Ride Control Systems


    Bilmanualer
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191
Grading comment
Tack för hjälpen!