KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Quick Disconnect Fitting – ¼” MPT x ¼ Dia. tube

Swedish translation: Snabburkoppling


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Quick Disconnect Fitting
Swedish translation:Snabburkoppling
Entered by: PMPtranslations

23:36 May 25, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Quick Disconnect Fitting – ¼” MPT x ¼ Dia. tube
Ser ut som en liten mutter.

Kontext: Del som ingår i kontrollaparatur som används vid hantering av flytande kväve.
PMPtranslations
snabburkoppling - ¼” MPT-gänga x ¼” rördiameter
Explanation:
MPT Commonly used abbreviation for "male pipe thread", which is US standard thread.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-26 04:47:10 (GMT)
--------------------------------------------------

OOPS!

Please read:

\"MPT is a commonly used abbreviation for \"male pipe thread\", which is a US standard thread.\"

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-26 05:24:38 (GMT)
--------------------------------------------------

Tydligare, men längre:

snabburkoppling - amerikansk yttre rörgänga ¼” MPT x ¼” rördiameter

Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack Sven! Tack också för förklaringen till MPT.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5snabburkoppling - ¼” MPT-gänga x ¼” rördiameter
Sven Petersson
4snabbfästeHans-Bertil Karlsson
3snabbkopplingReino Havbrandt


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
snabbfäste


Explanation:
eller liknande brukar jag använda

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
snabburkoppling - ¼” MPT-gänga x ¼” rördiameter


Explanation:
MPT Commonly used abbreviation for "male pipe thread", which is US standard thread.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-26 04:47:10 (GMT)
--------------------------------------------------

OOPS!

Please read:

\"MPT is a commonly used abbreviation for \"male pipe thread\", which is a US standard thread.\"

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-26 05:24:38 (GMT)
--------------------------------------------------

Tydligare, men längre:

snabburkoppling - amerikansk yttre rörgänga ¼” MPT x ¼” rördiameter



Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14056
Grading comment
Tack Sven! Tack också för förklaringen till MPT.

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
snabbkoppling


Explanation:
brukar jag skriva. Fast om det är en fitting, så kan det ju också var mippel för snabbkoppling. Om det är en renodlad urkopplingsfunktion, så håller jag med Sven om att snabburkoppling bör användas.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026