KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

failure remedy

Swedish translation: serviceåtgärder


11:10 May 26, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: failure remedy
manual till karusellsvarv. "The remdy operations shall be performed cyclically, at certain intervals of time established by corresponding norms referring to technical revision and periodic repairs." Förebyggande åtgärder? Kan det översättas så?
jenjen
Swedish translation:serviceåtgärder
Explanation:
..."remedy" brukar inte innebära något man gör i förebyggande syfte, utan t.ex. reparationer eller andra åtgärder EFTER att ett fel uppstått, vilket verkar vara fallet med den kontext du ger. Med lite mer sammanhang kanske det går att ge dig ett bättre förslag.

Jag ser också att "failure remedy" inte finns med i själva meningen. Har du råkat kopiera fel avsnitt?

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-26 11:18:31 (GMT)
--------------------------------------------------

\"service- och reparationsåtgärder\" är ett annat alternativ.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5serviceåtgärderEKM
4Underhållsservice
Mario Marcolin


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
serviceåtgärder


Explanation:
..."remedy" brukar inte innebära något man gör i förebyggande syfte, utan t.ex. reparationer eller andra åtgärder EFTER att ett fel uppstått, vilket verkar vara fallet med den kontext du ger. Med lite mer sammanhang kanske det går att ge dig ett bättre förslag.

Jag ser också att "failure remedy" inte finns med i själva meningen. Har du råkat kopiera fel avsnitt?

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-26 11:18:31 (GMT)
--------------------------------------------------

\"service- och reparationsåtgärder\" är ett annat alternativ.

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: Jag tror också att skribenten egentligen tänkt skriva service, men skrev remedy i stället.
1 hr
  -> Tack så mycket!

agree  Mario Marcolin: dvs underhåll
1 hr
  -> Tack ska du ha!

agree  Nina Engberg
19 hrs
  -> Tack så mycket!

agree  Anette Sjoberg: underhåll
2 days3 hrs
  -> Tack!

agree  Elpida Karapidaki
2 days19 hrs
  -> Tack ska du ha!

38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Underhållsservice


Explanation:
kan man också säga


    Reference: http://www.lexmark.se/services/hard_services_percall.html
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Reino Havbrandt: Nej, det kan man inte säga. Det är en tautologi. Antingen underhåll eller service. Remedy betyder fö åtgärd av fel, men det visste inte ens den som skrev originaltexten.
33 mins
  -> Tautologi eller inte:" Akutservice eller underhållsservice." www.biogas.se/pages/biogas.asp

agree  Elpida Karapidaki: också rätt!
2 days18 hrs
  -> Tack Elpida!