KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

naming conventions

Swedish translation: filnamnsformat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:naming conventions
Swedish translation:filnamnsformat
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

06:34 May 27, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: naming conventions
Vad jag söker är den term som används när man sätter upp regler för hur filnamn ska benämnas.

Det rör sig om automatisk genererade filnamn, som en annan applikation ska känna igen och sedan kunna behandla automatiskt.

Låt oss säga att de 3 första tecknen ska bestå av en viss boktavskombination, nästa 4 vara dagens datum, nästa 2 koden för användaren osv.
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
filnamnsformat
Explanation:
eller "namnformat" om kontexten tillåter det


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 07:12:39 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Namnformat för Quantum View-filer
Filnamnen för de filer som är klara för nedladdning baseras på datum och klockslag då de skapades. Filnamnet har följande format:
ååmmdd-ttmmssnnn.txt
åå = de två sista siffrorna i året
mm = månad
dd = dag i månaden
tt = timme
mm = minut
ss = sekund
nnn = filsegment-ID. Filer större än 500 kB delas upp i mindre delar som identifieras med ett tal som startar med 001.\"

https://www.ups.com/europe/se/iovs/swequantumviewFAQovs.html

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 07:16:52 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Namnformat för Quantum View-filer
Filnamnen för de filer som är klara för nedladdning baseras på datum och klockslag då de skapades. Filnamnet har följande format:
ååmmdd-ttmmssnnn.txt
åå = de två sista siffrorna i året
mm = månad
dd = dag i månaden
tt = timme
mm = minut
ss = sekund
nnn = filsegment-ID. Filer större än 500 kB delas upp i mindre delar som identifieras med ett tal som startar med 001.\"

https://www.ups.com/europe/se/iovs/swequantumviewFAQovs.html
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tack, det känns kompakt och bra !!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5filnamnskonventioner
Sven Petersson
3 +2filnamnsformat
Mario Marcolin
4namnstandard
Helena Fallkvist
1Format för filbenänming
Nina Engberg


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Format för filbenänming


Explanation:
Bara en gissning...

Nina Engberg
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 102

36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
filnamnsformat


Explanation:
eller "namnformat" om kontexten tillåter det


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 07:12:39 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Namnformat för Quantum View-filer
Filnamnen för de filer som är klara för nedladdning baseras på datum och klockslag då de skapades. Filnamnet har följande format:
ååmmdd-ttmmssnnn.txt
åå = de två sista siffrorna i året
mm = månad
dd = dag i månaden
tt = timme
mm = minut
ss = sekund
nnn = filsegment-ID. Filer större än 500 kB delas upp i mindre delar som identifieras med ett tal som startar med 001.\"

https://www.ups.com/europe/se/iovs/swequantumviewFAQovs.html

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 07:16:52 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Namnformat för Quantum View-filer
Filnamnen för de filer som är klara för nedladdning baseras på datum och klockslag då de skapades. Filnamnet har följande format:
ååmmdd-ttmmssnnn.txt
åå = de två sista siffrorna i året
mm = månad
dd = dag i månaden
tt = timme
mm = minut
ss = sekund
nnn = filsegment-ID. Filer större än 500 kB delas upp i mindre delar som identifieras med ett tal som startar med 001.\"

https://www.ups.com/europe/se/iovs/swequantumviewFAQovs.html


    Reference: http://my.chl.chalmers.se/files/LEU275/inst_anv_cygwin_02.pd...
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883
Grading comment
Tack, det känns kompakt och bra !!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Renassans LS: kompakt och precist
22 mins
  -> Tack Jonas

agree  Nina Engberg: Ja, det låter bättre!
23 mins
  -> Tack Nina :-)

53 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
namnstandard


Explanation:
skulle nog jag kalla det för.


    Reference: http://teknik.edu.stockholm.se/edunorm/edunor1.htm#Namnstand...
Helena Fallkvist
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 55

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
filnamnskonventioner


Explanation:
See references!

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 07:42:02 (GMT)
--------------------------------------------------

or possibly \"filnamngivningskonventioner\"


    Reference: http://www.ce.chalmers.se/undergraduate/D/EDA221/gnuada68.pd...
    Reference: http://www.dsv.su.se/~fk/dsvintro/filnamn.htm
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14056