KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

terminated

Swedish translation: avslutad (terminerad)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:terminated
Swedish translation:avslutad (terminerad)
Entered by: Ulla Lundquist

08:34 May 28, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: terminated
ex.: 75 ohm, terminated
(recording system)
Ulla Lundquist
Italy
terminerad eller avslutad
Explanation:
En vanlig kabeltyp i LAN-sammanhang är Ethernet. För att kommunikationen mellan de olika noderna som är anslutna till kabeln ska fungera störningsfritt krävs, bl.a., att Ethernet-kabeln är terminerad/avslutad i båda ändarna. I annat fall uppstår sk. "reflexioner" på kabeln (även kallade "stående vågor"). Termineringen består i att ett motstånd med en resistans lika stor som kabelns karaktäristiska resistans (i ditt fall 75 ohm) ansluts till kabelns båda ändar.
Selected response from:

Bo Soderholm
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +6terminerad eller avslutadBo Soderholm
5terminerad
Sven Petersson


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
terminerad


Explanation:
Implicit in answer.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14058

28 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +6
terminerad eller avslutad


Explanation:
En vanlig kabeltyp i LAN-sammanhang är Ethernet. För att kommunikationen mellan de olika noderna som är anslutna till kabeln ska fungera störningsfritt krävs, bl.a., att Ethernet-kabeln är terminerad/avslutad i båda ändarna. I annat fall uppstår sk. "reflexioner" på kabeln (även kallade "stående vågor"). Termineringen består i att ett motstånd med en resistans lika stor som kabelns karaktäristiska resistans (i ditt fall 75 ohm) ansluts till kabelns båda ändar.


    Egen erfarenhet
Bo Soderholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 281
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mijo Schyllert
37 mins
  -> Thank you!

agree  Mario Marcolin
1 hr

agree  Anette Sjoberg
5 hrs

agree  Hans-Bertil Karlsson
7 hrs

agree  Nina Engberg
15 hrs

agree  Georgios Paraskevopoulos
1 day12 hrs