KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

retained

Swedish translation: kontinuerlig drift, styrd drift


09:48 Jun 30, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: retained
Manual till karusellsvarv. Eldelen. I kaptitlet som handlar om drivning av spåntransportören. "The selectpr witj three positions makes possible: 1.non-retained control, conveyor backwards 2. stop conveyor. 3. conveyor retained control. Förf. är uppenbarligen ej native speaker. (jag behöver hjälp med både retained och non-retained)
jenjen
Swedish translation:kontinuerlig drift, styrd drift
Explanation:
Läge 1: Transportören går bakåt så länge omkopplaren står i detta läge.
Läge 2: Transportören stoppad.
Läge 3: Transportörens drift är programstyrd från styrsystemet, t ex intervallgång eller avkänning av nivå.
Egentligen har Reino gett svaret i sin kommentar och borde ha poängen.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4kontinuerlig drift, styrd driftmyrwad
4styrning vid stockning, styrning vid ej stockning
Mats Wiman


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
styrning vid stockning, styrning vid ej stockning


Explanation:
retain = dämma, stockas, stocka sig dvs att det blir för mycket spån på transportören

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt: Retained kan också betyda låst, spärrad. Möjligen att non-retained är "fristående drift" medan retained är styrd drift, kanske att styrningen då kopplas till svarvens styrsystem. Men det är en gissning.
59 mins

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kontinuerlig drift, styrd drift


Explanation:
Läge 1: Transportören går bakåt så länge omkopplaren står i detta läge.
Läge 2: Transportören stoppad.
Läge 3: Transportörens drift är programstyrd från styrsystemet, t ex intervallgång eller avkänning av nivå.
Egentligen har Reino gett svaret i sin kommentar och borde ha poängen.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6067