KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

source

Swedish translation: strömkälla


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:source (of current)
Swedish translation:strömkälla
Entered by: Rottie

17:04 Jun 30, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: source
Manual till karusellsvarv, Eldelen.I lista över elektriska element står exv. "Filtering coil, source 24V DC"
jenjen
strömkälla
Explanation:
= source of current


--------------------------------------------------
Note added at 2003-06-30 17:10:37 (GMT)
--------------------------------------------------

Detta enligt Maskinaktiebolaget Karlebos Tekniska Ordbok

Här betyder det att \"manicken\" drivs med 24V DC.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 07:55:37 (GMT)
--------------------------------------------------

24v DC betyder 24 Volt Direct Current som i sin tur betyder 24 Volt Likspänning - men det antar jag att du redan vet/visste.

AC betyder Alternating Current - alltså Växelström

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 08:00:43 (GMT)
--------------------------------------------------

En rättning: det vara \"ström\" på båda alltså: Likström och Växelström.

Om det handlar om \"likspänning\" brukar man uttrycka detta med D.C. tensíon.


--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 08:01:54 (GMT)
--------------------------------------------------

En rättning till rättningen \" det SKALL vara ...\" och ett kommatecken efter båda!
Selected response from:

Rottie
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2strömkälla
Rottie
4 +1matningsspänningBo Soderholm


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
strömkälla


Explanation:
= source of current


--------------------------------------------------
Note added at 2003-06-30 17:10:37 (GMT)
--------------------------------------------------

Detta enligt Maskinaktiebolaget Karlebos Tekniska Ordbok

Här betyder det att \"manicken\" drivs med 24V DC.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 07:55:37 (GMT)
--------------------------------------------------

24v DC betyder 24 Volt Direct Current som i sin tur betyder 24 Volt Likspänning - men det antar jag att du redan vet/visste.

AC betyder Alternating Current - alltså Växelström

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 08:00:43 (GMT)
--------------------------------------------------

En rättning: det vara \"ström\" på båda alltså: Likström och Växelström.

Om det handlar om \"likspänning\" brukar man uttrycka detta med D.C. tensíon.


--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 08:01:54 (GMT)
--------------------------------------------------

En rättning till rättningen \" det SKALL vara ...\" och ett kommatecken efter båda!


Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 361

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson
4 mins

agree  Georgios Paraskevopoulos
1 day9 hrs

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
matningsspänning


Explanation:
elektriker emellan pratar man oftast i termer av matningsspänning, 12 Volt DC (likspänning), 220 V AC (växelspänning), etc.


    Egen erfarenhet
Bo Soderholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 281

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: 24 VDC betyder 23 V likspänning
35 mins