KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

software limit

Swedish translation: gränslägen i mjukvara


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:software limit
Swedish translation:gränslägen i mjukvara
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

19:22 Jun 30, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: software limit
Manual till karusellsvarv, eldelen. Avsnitt som behandlar ändanslag på axlarna (om jag förstått allt rätt). Det talas då om software limits, hardware limits och emergency limits.vad ska jag kalla dessa? Förf. ej native speaker.
jenjen
gränslägen
Explanation:
gränslägen som sätts i mjukvara, hårdvara och nödgränslägen.

Ofta är det ju så att mjukvaran ställs till vad man vill - om inte programmet sköter sig, så träder vissa mekaniska stopp i kraft och går allt rent åt h...e så sitter det längst ut en nödbrytare som (troligen) stänger av hela maskinen.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 04:45:43 (GMT)
--------------------------------------------------

.. man ska kanske skriva sätts AV - är lite osäker på vilket

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 05:03:33 (GMT)
--------------------------------------------------

En liten kommentar till Reinos kommentar till Bos svar:

Det här med nödstoppets placering kan ju variera lite. Vanligast är förvisso att nödstoppet inträder innan ett mekaniskt absolut stopp. Men man kan ju exempelvis se på vissa lösningar inom järnvägen där flera system kan samverka:

Om den sovande/bersusad/sjuk lokförare i full fart kör mot rött, är det i första hand elektroniken (ATC=Automatic Train Control) som ska stoppa tåget. Detta görs genom att elektroniken nödbromsar tåget. På vissa kritiska sträckor finns det även mekaniska nödfunktioner som ska användas om nödstoppet inte fungerar eller är bortkopplat - då växlas tåget in på en \"avkörningssträcka\" - en slags sandbädd där tåget bromsas in någorlunda mjukt (fast urspårat). Jag har för mig att detta hände Stockholms tunnelbana eller liknande för ett antal år sedan.

Men sedan finns det andra säkerhetssystem - om lokföraren medvetet kopplat ur elektroniken - i järnvägsfallet att andra tåg på sträckan stoppas/varnas för att det körs ett tåg mot reglerna på spåret etc. etc.

Sedan finns det ju också manuella nödstopp om det automatiska och mekaniska inte fungerat på en viss maskin och det finns risk för farligheter i senare led, där man alltså i ren panik kan stänga av en hel produktion. Kärnkraftverk är väl typexempel på detta.

Det finns säkert mängder med andra lösningar, helt beroende på driftsvillkoren och graden av farlighet.

Man kan ju också tänka sig andra alternativ. Det finns inom järnvägen avkänning för att inget (väg-)fordon befinner sig mellan 2 stängda bommar. I detta fall nödbromsas ett annalkande tåg, trots att det inte finns något fel på själva tåget.

Och så vidare i evighet...


Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2gränslägenHans-Bertil Karlsson
4 +2programvaru-, maskinvaru- respektive nödlägesgränserBo Soderholm


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
programvaru-, maskinvaru- respektive nödlägesgränser


Explanation:
Dvs. gränslägen som bestäms av programvara eller maskinvara eller ett uppkommet nödläge

--------------------------------------------------
Note added at 2003-06-30 20:08:25 (GMT)
--------------------------------------------------

Hans-Bertil har dels en poäng i sin formulering (dvs. \"gränslägen som sätts av mjukvara, hårdvara och nödgränslägen\"), dels i den målande, efterföljande beskrivningen



    Egen erf.
Bo Soderholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 281

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: Ja, fast jag skulle säga programmets gränslägen, mekaniska gränslägen och nödstoppsgränslägen. Hardware borde väl syfta på ett mekaniskt stopp i maskinen. Fast i turordningen kommer väl nödstoppsgränsen före det mekaniska ändläget.
13 mins

agree  myrwad: Gränsläge genom positionsvärde i programmet, gränsläge kopplat till fysisk ingång och gränsläge som bryter manöverströmmen utanför styrsystemet
8 hrs

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
gränslägen


Explanation:
gränslägen som sätts i mjukvara, hårdvara och nödgränslägen.

Ofta är det ju så att mjukvaran ställs till vad man vill - om inte programmet sköter sig, så träder vissa mekaniska stopp i kraft och går allt rent åt h...e så sitter det längst ut en nödbrytare som (troligen) stänger av hela maskinen.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 04:45:43 (GMT)
--------------------------------------------------

.. man ska kanske skriva sätts AV - är lite osäker på vilket

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 05:03:33 (GMT)
--------------------------------------------------

En liten kommentar till Reinos kommentar till Bos svar:

Det här med nödstoppets placering kan ju variera lite. Vanligast är förvisso att nödstoppet inträder innan ett mekaniskt absolut stopp. Men man kan ju exempelvis se på vissa lösningar inom järnvägen där flera system kan samverka:

Om den sovande/bersusad/sjuk lokförare i full fart kör mot rött, är det i första hand elektroniken (ATC=Automatic Train Control) som ska stoppa tåget. Detta görs genom att elektroniken nödbromsar tåget. På vissa kritiska sträckor finns det även mekaniska nödfunktioner som ska användas om nödstoppet inte fungerar eller är bortkopplat - då växlas tåget in på en \"avkörningssträcka\" - en slags sandbädd där tåget bromsas in någorlunda mjukt (fast urspårat). Jag har för mig att detta hände Stockholms tunnelbana eller liknande för ett antal år sedan.

Men sedan finns det andra säkerhetssystem - om lokföraren medvetet kopplat ur elektroniken - i järnvägsfallet att andra tåg på sträckan stoppas/varnas för att det körs ett tåg mot reglerna på spåret etc. etc.

Sedan finns det ju också manuella nödstopp om det automatiska och mekaniska inte fungerat på en viss maskin och det finns risk för farligheter i senare led, där man alltså i ren panik kan stänga av en hel produktion. Kärnkraftverk är väl typexempel på detta.

Det finns säkert mängder med andra lösningar, helt beroende på driftsvillkoren och graden av farlighet.

Man kan ju också tänka sig andra alternativ. Det finns inom järnvägen avkänning för att inget (väg-)fordon befinner sig mellan 2 stängda bommar. I detta fall nödbromsas ett annalkande tåg, trots att det inte finns något fel på själva tåget.

Och så vidare i evighet...




Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bo Soderholm: Se min kommentar
11 mins
  -> Tack Bo. Man blir ju lite sådär till stämning framåt kvällskvisten :-)

agree  myrwad: Se kommentar till Bo Söderholms förslag
7 hrs
  -> förvisso helt korrekt, men lite tungläst formulering (tycker jag)