KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

equivalence

Swedish translation: överensstämmelse


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:equivalence
Swedish translation:överensstämmelse
Entered by: myrwad

14:00 Jul 2, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: equivalence
manual till karusellsvarv, eldeln (om CNC-styrningen etc). Avsnittet handlar om M-funktioner "Key the function M corresponding to the wanted position. In figure no.1 it can be noticed the equvalence between the cross-rail position and the corresponding M function". Förstår vad de menar men kan ej riktigt formulera orden, överenstämmelse låter konstigt. Några förslag? Förf. är f.ö. ej native speaker (knappast förvånande, eller hur?)
jenjen
överensstämmelse
Explanation:
"In figure no.1 it can be noticed the equvalence between the cross-rail position and the corresponding M function".
I figur 1 ser man överensstämmelsen mellan (cross-rail?) position och motsvarande M-funktion.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Japp, jag kör på ditt förslag..tack för hjälpen!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4överensstämmelsemyrwad
2se nedan
Elpida Karapidaki


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
se nedan


Explanation:

Hej jenjen,
equivalence betyder ju
motsvarighet, likvärdighet, ekvivalens,
fullt motsvarande,liktydig osv
Jag tror dock inte att det är vad som menas i texten.

Kanske ngt av nedanstående förslag hjälper: sammanfaller, möts i samma position
likställs,inträffa samtidigt,
sammanträffar...

Hoppas jag har hjälpt till lite :)
Häls
Elpida

Elpida Karapidaki
Greece
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 184

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
överensstämmelse


Explanation:
"In figure no.1 it can be noticed the equvalence between the cross-rail position and the corresponding M function".
I figur 1 ser man överensstämmelsen mellan (cross-rail?) position och motsvarande M-funktion.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6067
Grading comment
Japp, jag kör på ditt förslag..tack för hjälpen!