KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

hot spots

Swedish translation: överbelastad punkter, överhettad punkter


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hot spots
Swedish translation:överbelastad punkter, överhettad punkter
Entered by: Nigel Skipper

10:49 Jul 5, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / elektricitet
English term or phrase: hot spots
I elektriska sammanhang. Kontext: "These types of deficiencies (overloaded transformers, inadequately sized cabling and bad connections) are shown as so-called hot spots on electrical equipment."
Elisabeth Lundberg-Karlsson
Sweden
överbelastad punkter, överhettad punkter
Explanation:
De tre exempel given är när olika komponenter blir överhettad p.g.a dålig dimensionerad ledare i förhållande till den elektrisk effekten. I riktigt svår fall kan komponenten blir röd av värmen och t.o.m börjar brinner.
Selected response from:

Nigel Skipper
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1överbelastad punkter, överhettad punkterNigel Skipper
4(litet) brännmärke
Rottie
4heta punktermyrwad


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
heta punkter


Explanation:
En spontan översättning, jag tro inte att det finns någon svensk term för detta.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-05 16:24:56 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag var också inne på brännmärke från början, men jag tror att en \"hot spot\" är en upphettad punkt innan brännmärket uppstår. Sådana upphettade anläggningsdelar kan spåras med värmekamera innan något märke syns.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-06 04:18:35 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag hade hjärnsläpp igår. När det gäller elektrisk utrustning talar man om \"varmgång\", beroende på överbelastning i trafon eller kablar eller den förlusteffekt som uppstår i övergångsmotståndet vid glappkontakt.
Jag har hittat \"hot spot\" i lexikon i två betydelser:
1) Oroshärd, oroligt ställe resp 2) Inneställe, innekrog.
Tidigare har jag stött på begreppet i samband med förvaring av porösa ämnen i behållare, varvid lokal uppvärmning, \"hot spots\", kan orsaka antändning. Däremot har jag aldrig hört talas om \"hot spots\" i samband med elektrisk utrustning trots 37 år i branschen. Om det har uppstått ett brännmärke är fläcken \"hot\" ganska kortvarigt, sedan går säkringen. :-)

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6067

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(litet) brännmärke


Explanation:
eller
märke efter överupphettning
Alltså:
"... visar sig som små brännmärken - s.k. "hot spots" - på ..."

"När ....... har skett kan man upptäcka s.k. "hot spots" - märken efter överupphettning - på ..."
eller ngt liknande.

Säger min man som är flygtekniker/elektriker

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-05 16:01:19 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag har låtit \"hot spots\" stå kvar men egentligen skulle det inte behövas eftersom \"brännmärke\" är ett hot spot.

Rottie
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 361

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
överbelastad punkter, överhettad punkter


Explanation:
De tre exempel given är när olika komponenter blir överhettad p.g.a dålig dimensionerad ledare i förhållande till den elektrisk effekten. I riktigt svår fall kan komponenten blir röd av värmen och t.o.m börjar brinner.

Nigel Skipper
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 178
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: jo, en transtormator kan ju bli överhettad utan att det blir några brännmärken
2 hrs

neutral  Rottie: ARE SHOWN är väl "honnörsorden", eller ??? "Visar sig som överhettade punlter" ??? = brännmärken. eller vad??
4 hrs
  -> Ja, det verkar i detta fall vara ett uttryck från ett självdiagnostisk utrustning eller utfall från ett förbyggande underhålls runda med värmekamera eller liknande