KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

intrinsically safe

Swedish translation: egensäker


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:intrisically safe
Swedish translation:egensäker
Entered by: anders m?nsson

16:55 Jul 10, 2003
English to Swedish translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: intrinsically safe
Det rör sig om videoöverföringsapparatur för brandkåren,

= reellt säker??
anders m?nsson
egensäkerhet
Explanation:
Intrinsic safety - egensäkerhet
Kan kanske behövas sådan utrustning om det gäller just brandförsvaret!

För att få kallas egensäkerströmkrets, måste strömkretsens energiinnehåll begränsas till sådant värde, att en explosiv gasblandning inte kan antändas av gnistor eller höga temperaturer. Konstruktionskraven för begränsning av energin gäller både den egensäkra strömkretsens alla delar inom riskområdet, kablar och tillhörande elektriska apparater, som är placerade utanför riskområdet.

Se länken nedan
Selected response from:

Maria Bertilsson
France
Grading comment
Tack, det var begreppet jag sökte, har hört det förut men glömt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1egensäker
Sven Petersson
3 +1egensäkerhet
Maria Bertilsson


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
egensäker


Explanation:
See reference!


    Reference: http://www.malux.se/elektro/exkatalog/198.pdf
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14058

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt
1766 days
  -> Tack så mycket!

6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
egensäkerhet


Explanation:
Intrinsic safety - egensäkerhet
Kan kanske behövas sådan utrustning om det gäller just brandförsvaret!

För att få kallas egensäkerströmkrets, måste strömkretsens energiinnehåll begränsas till sådant värde, att en explosiv gasblandning inte kan antändas av gnistor eller höga temperaturer. Konstruktionskraven för begränsning av energin gäller både den egensäkra strömkretsens alla delar inom riskområdet, kablar och tillhörande elektriska apparater, som är placerade utanför riskområdet.

Se länken nedan


    Reference: http://www.bartec.se/def1.htm
Maria Bertilsson
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 521
Grading comment
Tack, det var begreppet jag sökte, har hört det förut men glömt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sven Petersson: "Intrinsic safety" > "egensäkerhet", men frågan var "intrinsically safe" som översättes med "egensäker". ;o)
15 mins
  -> Tillät mig använda begreppet egensäkerhet eftersom den ursprungliga meningen inte var angiven...;)

agree  Reino Havbrandt
1766 days




Voters for reclassification
as
PRO / non-PRO
PRO (1): Sven Petersson