KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Monitor

Swedish translation: kontrollinstrument


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:monitor (här)
Swedish translation:kontrollinstrument
Entered by: C. Heljestrand

12:47 Nov 4, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Monitor
Användarmanual för "950 Monitor":

"The 950 Monitor is used for processing and displaying the output signal from an X-Tech sensor"
C. Heljestrand
Spain
monitor/kontrollmottagare
Explanation:
Jag skulle nog använt monitor pâ Sv ocksâ. Om du vill att det skall lâta mer svenskt kan du ju använda kontrollmottagare eller kontrollinstrument.
Selected response from:

Anna Blanck
Grading comment
Tackar! / Christer
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3monitor / display / övervakningsenhetHans-Bertil Karlsson
5monitor/kontrollmottagare
Anna Blanck
4 +1Oöversatt
Karin Hallberg
4 +1övervakningsskärmReino Havbrandt
4monitor
Сергей Лузан


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
monitor


Explanation:
Hope it helps. Good luck, Christer Aronsson!
Re.: Eurodicautom HitList
1. monitor(1) BTL - ADP83 - 1050328
2. monitor(1) BTB - DSI83 - 234
3. monitor(1) BTL - TMA79 - 373
4. monitor(1) BTL - TBR95 - 643063
5. monitor(1) monitor station(2) BTL - RAC89 - 60160
6. monitor(1) lantern light(2) ridge lantern(3) BTL - EKS80 - 1459
7. monitor(1) BTL - CEI83 - 600645
8. radiation monitor(1) monitor(2) BTL - CEI75 - 8810486

Document 1
Subject Automation - Computer Science - Data Processing - Information Technology (AU)
(1)
TERM monitor
(1)
TERM monitor
Document 2
Subject Technology - Engineering (TE)
Public Administration - Private Administration - Offices (AD)
(1)
TERM monitor
(1)
TERM vattenkanon
Document 3

Subject Automation - Computer Science - Data Processing - Information Technology (AU)
(1)
TERM monitor
(1)
TERM monitorprogram
Document 4
Subject Telecommunications - Networks - Signalling - Postal Services - Parcel services (OO)
(1)
TERM monitor
(1)
TERM kontroll
Document 5
Subject Automation - Computer Science - Data Processing - Information Technology (AU)
(A4)
(1)
TERM monitor
(2)
TERM monitor station
(1)
TERM övervakningsstation
Document 6
Subject Building - Civil Engineering (BA)
(1)
TERM monitor
(2)
TERM lantern light
(3)
TERM ridge lantern
(1)
TERM taklanternin
Document 7
Subject Telecommunications - Networks - Signalling - Postal Services - Parcel services (OO)
(1)
TERM monitor
(1)
TERM övervakningsutrustning
Document 8
Subject Physics (PH)
(1)
TERM radiation monitor
(2)
TERM monitor
(1)
TERM monitor
(2)
TERM strålningsmonitor
Document 8

Сергей Лузан
Russian Federation
Native speaker of: Native in RussianRussian

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Oöversatt


Explanation:

Monitor brukar det väl kallas på svenska också (eller möjligtvis bildskärm)

referens i Norstedts:

Monitor= monitor, kontrollapparat, kontrollinstrument;
TV. o.d. kontrollmottagare;
dosmätare för radioaktivitet
[«» Uttryck]
monitor [screen] bildskärm, monitorskärm

Lycka till ;-)!!

--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-04 13:03:51 (GMT)
--------------------------------------------------

Oj, vi var visst ett gäng som svarade samtidigt :-)

Karin Hallberg
Spain
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ann Legardt
20 hrs

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
monitor
monitor / display / övervakningsenhet


Explanation:
Med tanke på den korta kontexten är det lite svårt att säga vilken av ovanstående det handlar om

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
8 mins

agree  Mattias Kar�n
2 hrs

agree  JessicaC
1 day19 hrs

16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
monitor/kontrollmottagare


Explanation:
Jag skulle nog använt monitor pâ Sv ocksâ. Om du vill att det skall lâta mer svenskt kan du ju använda kontrollmottagare eller kontrollinstrument.


    Norstedts ordbok
Anna Blanck
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 30
Grading comment
Tackar! / Christer

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
övervakningsskärm


Explanation:
eller övervakningsenhet
och: Användarhandbok
Jag har bara en kund som propsar på manual, alla andra godkänner handbok.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: Jag tycker nog att bruksanvisning är det allra bästa "helsvenska" alternativet för "manual"... men både manual och handbok funkar ju bra också.
59 mins