KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

derivative action time

Swedish translation: deriveringstid


15:05 Nov 7, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: derivative action time
software parameter, no other context, (the application is plastic extrusion)
Elena Ghetti
Italy
Swedish translation:deriveringstid
Explanation:
...kallas det allmänt

--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-09 05:41:23 (GMT)
--------------------------------------------------

Med tanke på att svaret till din andra fråga (derivative weight)troligen har helt annan innebörd, bör svaret här också ändras. Om det bör vara \"tiden för aktivering av derivatet\", \"tiden för tillförsel av derivat\", \"tiden för framställning av derivat\" är svårt att säga utan ytterligare kontext.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-09 15:34:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Efter ditt bidrag börjar jag svänga tillbaka till att det verkligen är \"deriveringstid\" man avser. Deriveringstiden anges (i sekunder, millisekunder eller liknande) för PID-regulatorer för inställning av deriveringsfunktionens varaktighet. Kortfattat kan man förklara det som att man motverkar en störningspåverkan genom att regulatorn ger en hög utsignal under en kort tid, för att man snabbare ska få jämvikt i reglerkretsen. Bibehåller man den höga utsignalen för länge, får man en pendling åt andra hållet. PID står för proportionell, integrerande och deriverande regulator. Användning av derivering är inte så vanlig i reglerkretsar, ofta klarar man regleruppgiften med en PI-regulator. Googling på \"derivative action time\" ger 211 träffar, och dessa verkar alla handla om deriveringstid hos PID-regulatorer. Det är ju inte uteslutet att man av någon anledning använder en PID-regulator för att styra plastsprutan eller tryckpumpen.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-10 05:27:21 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Ditt bidrag\" är riktat till Reino
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
thanks a lot!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5derivataverkanstidasptech
5deriveringstidmyrwad
1 -1derivatets reaktionstidReino Havbrandt


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
derivataverkanstid


Explanation:
styrprocess där utsignalen är proportionell mot insignalens tidsderivata

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1702

44 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
deriveringstid


Explanation:
...kallas det allmänt

--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-09 05:41:23 (GMT)
--------------------------------------------------

Med tanke på att svaret till din andra fråga (derivative weight)troligen har helt annan innebörd, bör svaret här också ändras. Om det bör vara \"tiden för aktivering av derivatet\", \"tiden för tillförsel av derivat\", \"tiden för framställning av derivat\" är svårt att säga utan ytterligare kontext.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-09 15:34:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Efter ditt bidrag börjar jag svänga tillbaka till att det verkligen är \"deriveringstid\" man avser. Deriveringstiden anges (i sekunder, millisekunder eller liknande) för PID-regulatorer för inställning av deriveringsfunktionens varaktighet. Kortfattat kan man förklara det som att man motverkar en störningspåverkan genom att regulatorn ger en hög utsignal under en kort tid, för att man snabbare ska få jämvikt i reglerkretsen. Bibehåller man den höga utsignalen för länge, får man en pendling åt andra hållet. PID står för proportionell, integrerande och deriverande regulator. Användning av derivering är inte så vanlig i reglerkretsar, ofta klarar man regleruppgiften med en PI-regulator. Googling på \"derivative action time\" ger 211 träffar, och dessa verkar alla handla om deriveringstid hos PID-regulatorer. Det är ju inte uteslutet att man av någon anledning använder en PID-regulator för att styra plastsprutan eller tryckpumpen.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-10 05:27:21 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Ditt bidrag\" är riktat till Reino


    Egen erfarenhet
myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6067
Grading comment
thanks a lot!

1 day21 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -1
derivatets reaktionstid


Explanation:
om man går på tolkingen derivative=derivate=prepare.
Om vi nu ska gå in på matten, så kan man inte derivera tid. Man kan däremot t ex derivera en hastighet med avseende på tiden. Då får man hastighetsens tidsderivata=accelerationen. Så hur man kan koppla de två andra svaren till funktionen hos en plastspruta vet jag inte. Något behov av deriverande reglering kan jag inte komma på. I så fall att man tittar på flödeshastigheten, och betraktar dess förändringshastighet under en viss tid, deriveringstiden. Men det verkar lika långsökt som mitt svar, så jag sätter detta i kategorin gissningar.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  myrwad: Se mitt tillägg
2 hrs