KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

CNC milling centre

Swedish translation: numeriskt styrd fleroperationsfräs


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:CNC milling centre
Swedish translation:numeriskt styrd fleroperationsfräs
Entered by: C. Heljestrand

15:57 Jan 17, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: CNC milling centre
Manufacturer of revolving doors:

"Amongst other things they invested in a CNC milling centre and other machinery...."
C. Heljestrand
Spain
numeriskt styrd fleroperationsfräs
Explanation:
...kanske. "centre" brukar betyda "fleroperations", t ex som i machining centre "fleroperationsmaskin".
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack! Tack även till alla "agrees" / Christer
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4numeriskt styrd fleroperationsfräs
Klas Törnquist
2datorstyrd fräsmaskinEKM


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
datorstyrd fräsmaskin


Explanation:
Detta är ett försök till utredning med en gissning efter bästa förmåga.

CNC - computer numerical control = "datorstyrd" alt. "numeriskt styrd"(/Gullberg)

"milling" kan betyda många saker enligt Engström.

vanligast - "fräsning" av något slag

även

valsning, räffling, malning

några exempel ur Engström:

milling apparatus - fräsapparat

milling machinery - kvarnmaskiner

milling machine - fräsmaskin

milling saw - slitsfräs










EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934

51 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
numeriskt styrd fleroperationsfräs


Explanation:
...kanske. "centre" brukar betyda "fleroperations", t ex som i machining centre "fleroperationsmaskin".

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191
Grading comment
Tack! Tack även till alla "agrees" / Christer

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
2 mins
  -> Tackar!

agree  Hans-Bertil Karlsson
1 hr
  -> Tackar!

agree  Reino Havbrandt: Japp. Det är just en sån jag håller på med. Verktygssväxlare, spåntransportörer vridbord brukar ingå.
5 hrs
  -> Tackar!

agree  Mario Marcolin: jodå
18 hrs
  -> Tackar!