KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Telematics

Swedish translation: telematik


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Telematics
Swedish translation:telematik
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

18:50 Jan 19, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Telematics
Telematik är Wordfinders förslag, vilket naturligtvis är rätt. Diverse googlingar bekräftar detta

Men - jag undrar hur många långtradarchaffissar som fattar detta (texten ska läsas av denna yrkeskår).

Finns det något enklare man kan använda istället ??

Det handlar om utrustning i en lastbil för diverse styrändamål och kommunikation, och förarens arbete med dessa.
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
telematik
Explanation:
Termen "telematik" vinner insteg och håller på att bli etablerad.
När man talar om telematik i entreprenadmaskiner, "maskintelematik" avses främst kommunikation direkt mellan maskinen och en basstation (utan mänsklig inblandning). Detta datautbyte kan röra servicebehov (data och fellogg från maskinens styrsystem, automatisk beställning av reservdelar & service) och t ex position (bra att veta vid stöld eller haveri). Det verkar rimligt att liknande teknik används i lastbilar. För personbilar förutses inledningsvis telematik användas för nödlarm, t ex position + meddelande om krockkuddeutlösning. För taxi verkar det rimligt med överfallslarm.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack Klas, speciellt för förklaringen. Jag hade hoppats att hitta något mera känt ord som kunde ersätta detta och som kanske var mera känt bland "amatörer". Tack alla som svarat - era förslag kommer säkert till användning vid andra översättningar
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2telematik
Klas Törnquist
4styr- och kommunikationssystem
Mario Marcolin
3Radio- och kommunikationsutrustningReino Havbrandt
5 -3elektronikJerker Thorell


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -3
elektronik


Explanation:
Översätt det hela enbart med ordet elektronik eller motsvarande, det vet varenda chaffis vad det är.

Jerker Thorell
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 338

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Rasmus Carlsson: Telematik kommer starkt (igen), och enda sättet att få folk att fatta i långa loppet är att använda rätt terminologi.
3 mins
  -> Håller inte med dig. Telematik är ett ganska onödigt ord.

neutral  Erika Lundgren: ÄR det på något sätt bevisat att låntradarchaffisar har svårt att lära sig nya ord. De bör väl läsa en hel del bruksanvisningar som innehåller mer eller mindre "svåra" ord.
6 mins

disagree  Klas Törnquist: "elektronik" är helt missvisande.
36 mins

disagree  Sven Petersson: missvisande
38 mins

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Radio- och kommunikationsutrustning


Explanation:
Håller med om att telematik är udda.
eller kortare: radiodel, radioutrustning
NEO: telematik

telemati´k (en bildning till telekommunikation och informatik), föreslagen benämning på det teknik- och tillämpningsområde som uppstått genom sammansmältning av datateknik och digital telekommunikationsteknik. Ofta används i stället den mer övergripande termen informationsteknologi (IT).

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
telematics
styr- och kommunikationssystem


Explanation:
kom & styr......

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883

41 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
telematik


Explanation:
Termen "telematik" vinner insteg och håller på att bli etablerad.
När man talar om telematik i entreprenadmaskiner, "maskintelematik" avses främst kommunikation direkt mellan maskinen och en basstation (utan mänsklig inblandning). Detta datautbyte kan röra servicebehov (data och fellogg från maskinens styrsystem, automatisk beställning av reservdelar & service) och t ex position (bra att veta vid stöld eller haveri). Det verkar rimligt att liknande teknik används i lastbilar. För personbilar förutses inledningsvis telematik användas för nödlarm, t ex position + meddelande om krockkuddeutlösning. För taxi verkar det rimligt med överfallslarm.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191
Grading comment
Tack Klas, speciellt för förklaringen. Jag hade hoppats att hitta något mera känt ord som kunde ersätta detta och som kanske var mera känt bland "amatörer". Tack alla som svarat - era förslag kommer säkert till användning vid andra översättningar

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
2 mins
  -> Tack skickas per "telepatik" (!).

agree  Reino Havbrandt: Jag tror på Klas. Han brukar veta vad han talar om.
3 hrs
  -> Tackar!