KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

scientific number format

Swedish translation: exponentform


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:scientific number format
Swedish translation:exponentform
Entered by: Gorel Bylund

20:16 Jan 19, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Maths/Computer science
English term or phrase: scientific number format
...dvs visst är det väl när man har mycket små eller stora tal och skriver dem som 1,23*10 (upphöjt till t ex 12) eller 1,23E-12 (Det kanske bara de sistnämnda man menar här förresten?)

Nåväl, vad kallas egentligen denna notation på svenska?
Gorel Bylund
Sweden
exponentform
Explanation:
har det väl hittills hetat, men och ger fortfarande 43 googlar. Men myrwad har nog rätt i att det infernaliska översättningslånet vetenskaplig notation kommer starkt:-)
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Ja, jag är nog så gammaldags att jag hellre väljer din exponentform (även om jag ryggade något inför din referens till någon hemsk stenålders Fortran-sida... Jag som trodde att jag framgångsrikt hade lämnat detta bakom mig!!

Tack båda två!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4exponentformReino Havbrandt
4vetenskaplig notationmyrwad
4vetenskaplig notationmyrwad


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vetenskaplig notation


Explanation:
...ger 27 träffar på Google.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6067

24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vetenskaplig notation


Explanation:
...ger 27 träffar på Google.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6067

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
exponentform


Explanation:
har det väl hittills hetat, men och ger fortfarande 43 googlar. Men myrwad har nog rätt i att det infernaliska översättningslånet vetenskaplig notation kommer starkt:-)


    Reference: http://www.nsc.liu.se/~boein/f90/k1.html
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026
Grading comment
Ja, jag är nog så gammaldags att jag hellre väljer din exponentform (även om jag ryggade något inför din referens till någon hemsk stenålders Fortran-sida... Jag som trodde att jag framgångsrikt hade lämnat detta bakom mig!!

Tack båda två!