KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Frameffekt vs. Driveffekt

Swedish translation: forward power vs. drive power


04:48 Jan 23, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Power amplifier
English term or phrase: Frameffekt vs. Driveffekt
är de här samma ord? Drive power?
David Rumsey
Canada
Swedish translation:forward power vs. drive power
Explanation:
Det beror på sammanhanget. Jag skulle nog översätta forward power med frameffekt (i motsats till backeffekt eller reflekterad effekt) resp drive power med driveffekt vid översättning från engelska till svenska.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5frameffekt vs. uteffekt (utstrålad effekt)Hans-Bertil Karlsson
4forward power vs. drive powermyrwad


Discussion entries: 1





  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
forward power vs. drive power


Explanation:
Det beror på sammanhanget. Jag skulle nog översätta forward power med frameffekt (i motsats till backeffekt eller reflekterad effekt) resp drive power med driveffekt vid översättning från engelska till svenska.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6075

1 day6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
frameffekt vs. driveffekt
frameffekt vs. uteffekt (utstrålad effekt)


Explanation:
För radiosändare (slutsteg) talar man ofta om fram-/backeffekt (backförhållande). Backeffekten är det som reflekteras i antennen och antennkablen, och för att få den totala sändningseffekten får man minska förstärkarens uteffekt med denna.

Vid ett fram/back-förhållande på 50% (dåligt värde) får man alltså bara 50W ut från antennen för en 100W förstärkare.

Uteffekt är ju förstärkarens fysiska uteffekt vid en "idealisk" antenn (oftast mätt med en konstlast).

Fram/back kan man mäta med en speciell mätare (missminner jag mig inte så behöver inte ens en förstärkare vara inkopplad..).

Sedan finns också "utstrålad effekt" - det är den som går ut från antennen. Din kontext säger säkert vilken som avses

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265