KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

male slip luer

Swedish translation: luerslipkonnektor; luersliphandon


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:male slip luer
Swedish translation:luerslipkonnektor; luersliphandon
Entered by: Folke Nettelblad

18:56 Jan 25, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Medical equipment
English term or phrase: male slip luer
En sorts koppling/kontakt/anslutning. Jag har forskat lite och kommit fram till att luer är en sorts koniska kopplingar. "Male" antar jag är själva konan, medan "Female" är den man s a s sticker in anslutningen i.

Men "slip" luer? De andra sortens kopplingar som nämns här screw, submin och bayonet. Är det det här en koppling som man bara trycker ihop (tills det klickar till eller så) och vad heter det på svenska?

Tacksam för hjälp!
Gorel Bylund
Sweden
luerslipkonnektor; luersliphandon
Explanation:

Luerkopplingar kan antingen vara av låsande typ "luerlock" (vanligast) eller icke-låsande "luerslip". Även på engelska skriver man oftare "luer slip", med slip efterställt.

Här ser man alla möjliga varianter med eller utan bindestreck och även särskrivet, men jag tycker det är rimligast att skriva ihop helt. I stället för konnektor förekommer även connektor, connector, plugg, m.m.
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
luerslip o luerlock får det bli.

Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Luernippel; Luer-slip-hane
Sven Petersson
3luerslipkonnektor; luersliphandon
Folke Nettelblad


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
luerslipkonnektor; luersliphandon


Explanation:

Luerkopplingar kan antingen vara av låsande typ "luerlock" (vanligast) eller icke-låsande "luerslip". Även på engelska skriver man oftare "luer slip", med slip efterställt.

Här ser man alla möjliga varianter med eller utan bindestreck och även särskrivet, men jag tycker det är rimligast att skriva ihop helt. I stället för konnektor förekommer även connektor, connector, plugg, m.m.


    www.tamromedlab.se/Tamro/startsid.nsf/BildVy/Medical%20produktblad%20pdf/ $File/Oralspruta.fm.pdf
Folke Nettelblad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2563
Grading comment
luerslip o luerlock får det bli.

Tack så mycket!

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Luernippel; Luer-slip-hane


Explanation:
"Luer" is proper noun.
Luer markets 2 designs, "Luer Lock" and "Luer Slip".
"Male" is "hane".
A "male slip Luer" looks like a nipple, thus the short form "Luernippel".

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14058