KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

mass cable

Swedish translation: jordledare


09:04 Jan 26, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: mass cable
elektriska installationer i fält
kvartersko
Swedish translation:jordledare
Explanation:
Troligtvis ledare för jordning av någon del i en utrustning. T ex ansluts alla dörrar och montageplåtar till jord via en skyddsledare för att vara säker på att dessa inte kan anta farlig spänning i samband med isolationsfel. Denna skyddsledare har ingen elektrisk funktion i övrigt. Ett annat tillfälle då man knyter anläggningsdelar till jord är då man vill undvika att statisk elektricitet uppkommer (t ex vid explosionsrisk).
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1jordledaremyrwad
4kabelbuntHans-Bertil Karlsson


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kabelbunt


Explanation:
Mass kan ju betyda "samla ihop", vilket ju blir BUNT på svenska.

Vid fasta installationer kallas detta oftast kabelstam, men kan knappast användas i fältsammanhang

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
trots att ditt svar var logiskt passar det inte alls in i sa
The asker has declined this answer
Comment: trots att ditt svar var logiskt passar det inte alls in i sa

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
jordledare


Explanation:
Troligtvis ledare för jordning av någon del i en utrustning. T ex ansluts alla dörrar och montageplåtar till jord via en skyddsledare för att vara säker på att dessa inte kan anta farlig spänning i samband med isolationsfel. Denna skyddsledare har ingen elektrisk funktion i övrigt. Ett annat tillfälle då man knyter anläggningsdelar till jord är då man vill undvika att statisk elektricitet uppkommer (t ex vid explosionsrisk).

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6067

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: jodkabel, jordledare utan tvekan
3 hrs
  -> Tack Reino!