KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

parental filter

Swedish translation: barnlås


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:parental filter
Swedish translation:barnlås
Entered by: Anette Herbert

13:15 Jan 26, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / dataprogram
English term or phrase: parental filter
sträng i dataprogram
Anette Herbert
barnlås
Explanation:
...är ett av de vanligaste uttrycken, som ju även används för konkreta lås.
Selected response from:

Maria Bertilsson
France
Grading comment
Tydligt och bra, det är sharewareprogram det handlar om med stor attraktionskraft för ungdomar
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2barnlås
Maria Bertilsson
5BarnspärrHans-Bertil Karlsson
3 +2spärrfunktion
tauvon
4föräldrafilterReino Havbrandt


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
barnlås


Explanation:
...är ett av de vanligaste uttrycken, som ju även används för konkreta lås.


Maria Bertilsson
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 521
Grading comment
Tydligt och bra, det är sharewareprogram det handlar om med stor attraktionskraft för ungdomar

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erika Lundgren
6 mins
  -> Tackar!

agree  cologne
8 mins
  -> Tackar!

12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
spärrfunktion


Explanation:
Barnlås har jag också sett, ett annat alternativ skulle kunna vara att kalla det för spärrfunktion. Vill man vara extra tydlig vilka den är avsedd för kan man väl skriva barnspärrfunktion. Annars är väl principen den att man kan spärra tillgången till ett visst innehåll för vissa grupper av användare.


    www.clipanish.com/Outpost_Firewall_/Varfor_Outpost_FW_/ varfor_outpost_fw_.html
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 236

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: :)
1 hr

agree  Inger Brandt
1 hr

19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Barnspärr


Explanation:
Har jag börjat använda mer och mer. Det förklarar ganska väl vad det handlar om

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
föräldrafilter


Explanation:
använder eu-parlamentet i en skrift


    Reference: http://www.europarl.eu.int/meetdocs/committees/cult/20000322...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026