KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

direct opening contacts

Swedish translation: tvångsstyrda kontakter


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:direct opening contacts
Swedish translation:tvångsstyrda kontakter
Entered by: Reino Havbrandt

14:26 Mar 8, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: direct opening contacts
positive opening contact är ju tvångsbrytande kontakt. Frågan är om detta är samma sak, eller motsatsen?

- Switches must comply with safety standards especially direct opening contacts and safety door switches must be used.
-
- Brytare måste överensstämma med säkerhetsstandarder. Det är särskilt viktigt att använda direktöppnande kontakter och säkerhetsbrytare för dörrar.
Reino Havbrandt
Sweden
tvångsstyrda kontakter
Explanation:
Kontakterna i brytare som används i säkerhetskretsar ska vara tvångsstyrda, dvs ska inte kunna hänga sig mekaniskt. "Direct opening" skulle man också kunna tolka som att brytaren ska ingå i manöverkretsen, dvs får inte kopplas via ett relä.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack! Det visade sig vara en synonym
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3tvångsstyrda kontaktermyrwad
3direktöppnandeHans-Bertil Karlsson


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
direktöppnande


Explanation:
Jag skulle tro att det handlar om den typ som öppnar direkt när den manövreras, inte mot slutet av manöverrörelsen.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 2 mins (2004-03-08 16:29:30 GMT)
--------------------------------------------------

Man kan i viss mån jämföra med \"make-before-break\" eller \"break-before-make\" hos vissa brytare.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tvångsstyrda kontakter


Explanation:
Kontakterna i brytare som används i säkerhetskretsar ska vara tvångsstyrda, dvs ska inte kunna hänga sig mekaniskt. "Direct opening" skulle man också kunna tolka som att brytaren ska ingå i manöverkretsen, dvs får inte kopplas via ett relä.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 6067
Grading comment
Tack! Det visade sig vara en synonym