KudoZ home » English to Swedish » Telecom(munications)

Push to Talk over Cellular

Swedish translation: Push to talk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Push to Talk over Cellular
Swedish translation:Push to talk
Entered by: JessicaC

08:20 Mar 9, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Telecom(munications) / Mobile phone technology
English term or phrase: Push to Talk over Cellular
Finns det någon svensk översättning av den här nya mobiltelefoniföreteelsen - och vad är det för något?
EKM
Sweden
Push to talk
Explanation:
Kallas det även i Sverige.
Det är "walkie-talkie"-liknande funktionalitet i mobiltelefonen och senaste skriket bland tillverkare och operatörer.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-09 08:30:37 (GMT)
--------------------------------------------------

Här har du en förklaring:
http://www.nokia.se/phones/enhancements/activityhandsfree/fa...
Selected response from:

JessicaC
Grading comment
Tack så mycket! Poängen går till Jessica även om jag håller med Henrik i princip.l I vissa fall får man ge upp inför branschens tryck på att använda engelska ord. Man kan nog trösta sig med att den här tekniken är "ute" om två år - för jag ser den ärligt talat inte som något större genombrott.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4Push to talk
JessicaC
3SnabbtelefonknappHenrik Brameus


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
Push to talk


Explanation:
Kallas det även i Sverige.
Det är "walkie-talkie"-liknande funktionalitet i mobiltelefonen och senaste skriket bland tillverkare och operatörer.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-09 08:30:37 (GMT)
--------------------------------------------------

Här har du en förklaring:
http://www.nokia.se/phones/enhancements/activityhandsfree/fa...

JessicaC
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack så mycket! Poängen går till Jessica även om jag håller med Henrik i princip.l I vissa fall får man ge upp inför branschens tryck på att använda engelska ord. Man kan nog trösta sig med att den här tekniken är "ute" om två år - för jag ser den ärligt talat inte som något större genombrott.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: allt för att förleda oss att använda telefonen mera och betala dyra överföringar :-( Suck
46 mins
  -> Tack, Hans-Bertil!

agree  Linn Arvidsson: I rapporter från de senaste mässorna har genomgående det engelska uttrycket anväts
54 mins
  -> Tack, Linn!

agree  Mario Marcolin: även PoC, och P2T
57 mins
  -> Tack, Mario!

agree  tauvon
1 hr
  -> Tack, tauvon!

1 day5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
push to talk over cellular
Snabbtelefonknapp


Explanation:
Jag tycker att vi kunde försöka använda svensla ord. Jag minns snabbtelefonerna på min pappas jobb när jag var lite. Fungerade nästan precis som P2T knappen.

Henrik Brameus
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish